Skip to content Skip to footer

Seqüència d’una batalla

Courtois, Jacques, le Bourguignon (Saint-Hippolyte, Doubs, 1621 - Roma, 1676)

Inscripcions: “Acadèmia Provincial/de Bellas Artes” (en cartel•la metàl•lica gravada enganxada al marc).
Procedència: Museu de l’antiga Junta de Comerç.
Restauracions: aquest quadre podria ser el que representa una Batalla (se’n conserven 4 a la col•lecció) que el 1863 netejà i folrà Miguel Aragon, i un dels dos del mateix tema, els marcs dels quals van ser intervinguts per L. M. Lagarde (a un el posa un marc nou i daurat i a l’altre el va redorar el marc).
Documentació: Arxiu RACBASJ, capsa 261 (rebuts restauració).
Bibliografia: GUIA 1915, p. 21.
CATÀLEG [1833], sala 1ª, núm. 15 (o 14); CATÀLEG 1837, Pint. núm. 48 (o 34); CATÀLEG 1847, núm. 23 (o 16); INVENTARI 1851, núm. 23 (o 16); CATÀLEGS 1866, 1867 i c. 1872, n. 75; CATÀLEG 1999, p. 35 (reprod.).
Fotografia: 134231 (Arxiu Fotogràfic de Museus).
Observacions: Sempre van ser considerats originals- le Bourgignon no solia signar les seves obres- fins que el Catàleg de 1866 els va considerar d’escola. Posteriorment es perdé la noció de la seva autoria, ja que en lloc de le Bourguignon als catàlegs antics sempre aparegué el sobrenom expressat a la italiana, Borgognone, i això provocà la confusió amb un pintor, ben diferent, molt anterior. Segurament per aquesta causa, en inventariar-se les obres que es dipositarien als Museus d’Art de Barcelona, el 1906, aquesta batalla i la seva parella apareixien com de l’”Escola Borgognesa”. Joseph Parrocel (Brignoles, 1646 – Paris, 1704), alumne de Courtois, te unes composicions del mateix tema molt semblants. (Vegeu: “Catalogue des dessins”, Musée d’Orléans, Éditions Musée des Beaux-Arts, Orléans, 1953, p. 32 i il.lustració 86). Dipositat als Museus d’Art de Barcelona des del 1906, on té el número d’inventari MNAC 5705. Fa parella amb el també dipositat als Museus d’Art de Barcelona, MNAC 5702, número d’inventari 891. La parella és molt semblant a una altra parella també dipositada al MNAC (núm. inv. 5701 i 5708).

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.