Skip to content Skip to footer

Retrat de la reina Maria Cristina d’Habsburg-Lorena i el seu fill Alfons XIII

Caba i Casamitjana, Antoni (Barcelona, 1838 - 1907)

Signatura: “A. Caba 1890” (angle inf. esq.).
Inscripcions: A l’angle inferior dret, en vermell: “10077” i ratllat: “11382”.
Procedència: Obra realitzada per a la mateixa Acadèmia.
Preu: 5.000 Ptes.
Data ingrés: Març de 1891.
Restauracions: Restaurat per Joaquim Pradell el 1967.
Exposicions: Madrid, Cánovas y la Restauración, 1997, núm. 169. Tiempo de cambios, Segovia 1874-1931, 2002 cat. p. 178-179 (reproduït).
Observacions: La retratada (1858-1929) és la vídua del rei Alfons XII d’Espanya, que actuà de regent durant la minoria d’edat del seu fill (1885-1902). L’obra va ingresar a l’Acadèmia al març de 1891, acomplint l’encàrrec realitzat per la mateixa institució, encàrrec que va ser fet primer a Federico de Madrazo, el 1888, que va declinar l’oferiment.
El fet que s’encarregués el retrat de la reina portant als braços el rei nen fou decidit després de consultar l’Acadèmia a Antonio Cánovas del Castillo, en tant que president de la Real Acade-mia de la Historia de Madrid.
Un esbós d’aquesta obra, a l’oli sobre fusta (34 x 21 cm), es conserva a la Biblioteca-Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú (núm. inventari 161), procedent del llegat del fundador, i un altre esbós, a l’oli sobre cartró (36 x 23 cm), és al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC 10643).
Antoni Caba va rebre les seves primeres leçons a l’Escola de Llotja de la mà de Pau Milà o Claudi Lorenzale. L’any 1863 fou pensionat per la Diputació per estudiar a l’Academia de San Fernando de Madrid, on un dels seus mestres va ser Federico de Madrazo. Desprès va marxar a Paris i allà va estudiar amb Gleyre i amb Delaroche. El 1874 va obtenir la plaça de catedràtic de “colorido y composición” de la Llotja, Escola que va arribar a dirigir entre el 1887 i el 1901. Va participar en diverses Exposicions Nacionals i va guayar una medalla d’or a l’Exposició Universal de Barcelona del 1888. Pintor caracteritzat per una correcció absoluta en el dibuix, va evolucionar des del predomini dels colors brillants cap a una estètica més armoniosa utilitzant el color amb més naturalisme i suavitat. El seu treball es va centrar fonamentalment en la pintura decorativa i en el retrat. Com a decorador destacà el seu treball per a diverses mansions barcelonines i pel Teatre del Liceo; com retratista va realitzar una abundant producció, doncs els seus “fotogràfics” retrats eren requerits per l’alta burgesia i els cercles oficials.

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.