Procedència: Campeny, pensionat a Roma, envià aquest relleu a la Junta de Comerç el 1800. L’any 1825, la Junta l’adquirí conjuntament amb altres obres de l’artista, després d’haver establert un contracte amb ell pel qual es comprometia des d’aleshores a fer una obra cada any.
Restauracions: Galleria Nazionale di Parma 1999.
Exposicions: Llotja 1825, pàg. 28-29; Campeny 1963, núm. 1; Escultura 1989, núm. 91; Parma 1999, núm. 91.
Observacions:Aquest relleu, el millor de tots els conservats de l’artista, presenta un tema mitològic que representa Acteó, net d’Apol·lo, com a caçador, quan sorprèn la deessa Diana mentre es banyava nua amb les seves companyes al mont Citeró. Per aquest fet o per haver-se volgut mostrar millor caçador que ella, posteriorment fou castigat amb la mort. Campeny seguí el relat d’Ovidi a Les metamorfosis (llibre III, 155-190). És una de les primeres obres que envià Campeny, pensionat a Roma, a la Junta de Comerç el 1800. Com altres obres seves, de seguida se’n van fer buidats de guix i s’enviaren a les acadèmies de Madrid, València, Saragossa i Palma, que avui o no es conserven o bé se’n desconeix la localització. L’any 1825, la Junta l’adquirí conjuntament amb altres obres de l’artista, després d’haver establert un contracte amb ell pel qual es comprometia des d’aleshores a fer una obra cada any.
Diana i les seves nimfes sorpreses al bany per Acteó
Campeny Estrany, Damià (Mataró, 1771 - Barcelona, 1855)
- Tècnica: Marbre
- Mides: 78 x 118 x 14 cm
- Data: 1798-1799
- Posició: horitzontal
- Ubicació: Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi