Inscripcions: Al marc, en etiquetes enganxades en cartel.la antiga, amb tinta: “Numeración antigua/se desconoce/Moderna 211″. Al bastidor, amb tinta: “Canonigo”. Al bastidor i al dors del marc, en restes d’etiqueta amb tinta: “(…) N.M. 2(…)/ Retrato de/ Mengs”.
Procedència: Llegat de l’autor, el canonge Tomàs de Puiguriguer, a l’Acadèmia (testament del 26 de maig de 1869).
Observacions: L’original d’aquesta obra, -idèntic de mides- i els de les que porten els números 169 i 196 pertanyien a la col·lecció de José Nicolás de Azara. Mengs el pintà a Florència el 1774; de la col·lecció Azara passà temporalment, per dipòsit, al Museo de Saragossa, i després retornà als hereus d’Azara. És obra coneguda perquè, dibuixada per Bonaventura Salesa i gravada per Giacomo Bossi a Roma el 1784, es publicà a la Storia delle arti del disegno de Wincklemann (1773).
El retratat (Barbuñales, Aragó, 1774 – París, 1804), ambaixador d’Espanya a Roma i íntim amic de Mengs, va tenir des d’allà força relació amb la Intendència de Catalunya i amb l’Escola de Llotja, i jugà un paper essencial en l’adquisició de diversos dibuixos i altres peces de Mengs per part de l’esmentada Escola el 1779, 1783, 1784 i 1786 (dibuixos després no localitzats).
Còpia del Retrat de José Nicolás de Azara d’Anton Raphael Mengs
Puiguriguer i Burgés, Tomàs de (Barcelona, 1793 - 1872)
- Tècnica: Oli sobre tela
- Ubicació: Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi