Skip to content Skip to footer

Elegit acadèmic corresponent per Centelles el 19 de juny de 2024, aprovant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics de número Josep Borràs i Roca, Josep Bracons i Clapés, Sílvia Cañellas i Martínez, Francesc Fontbona i de Vallescar, Núria López-Ribalta, Mónica Piera i Miquel, i Alberto Velasco i Gonzàlez.

Treball actual: Professor i Director de l’Escola Superior de Conservació i de Restauració de Béns Culturals de Catalunya. Col·laborador docent de la UOC.

ESTUDIS

    • Catedràtic d’Arts Plàstiques i Disseny en l’especialitat d’Història de l’Art des del setembre de 2008.
    • Doctor en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona amb la tesi El taller dels Gascó i la pintura de la primera meitat del segle XVI a Vic, llegida el 4 de juliol de 1996 i avaluada amb la qualificació d’apte “cum laude” per unanimitat.
    • Curs de gestió i direcció de centres docents públics. Barcelona, Universitat de Barcelona i Subdirecció General de Formació Permanent, del 10 de gener al 7 d’abril de 2000.
    • Curs de postgrau de “Director d’art en mitjans audiovisuals”, organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona, juny-desembre de 1988.
    • Curs d’Aptitud Pedagògica de l’ICE, realitzat a la Universitat de Barcelona durant el curs acadèmic 1986-87.
    • Llicenciat en Geografia i Història en l’especialitat d’Història de l’Art per la Universitat de Barcelona el juny de 1987.

    EXPERIÈNCIES PROFESSIONALS

    Experiència docent

      • Professor d’Història de l’Art a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics “Llotja” de Barcelona, des de l’octubre de 1988 fins el setembre de 1992.
      • Professor d’Història de l’art de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, des de l’octubre de 1992 fins a l’actualitat.
      • Realització del curs “El respecte als béns culturals: teoria i història de la conservació”. XXIX Universitat Catalana d’Estiu. Prada de Conflent, 23 i 24 d’agost de 1997.
      • Realització del curs “Iniciació a la història de l’enquadernació artística”. XXX Universitat Catalana d’Estiu. Prada de Conflent, 24 d’agost de 1998.
      • Realització del curs “Bases teòriques per a la conservació i restauració del patrimoni”. XXXI Universitat Catalana d’Estiu. Prada de Conflent, 20 d’agost de 1999.
      • Col·laborador docent de l’assignatura d’”Història de l’Art I” i “Història de l’Art II” del Grau d’Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya, des del setembre de 2005 a 2016.
      • Col·laboració com a docent en el postgrau en “Conservació del Patrimoni Cultural” organitzat per la Universitat Rovira i Virgili i l’EASD de Tortosa. Tortosa, 2009 i 2010.
      • Realització de l’assignatura “Els criteris d’intervenció en el segle XXI. Revisió de conceptes” de 3 crèdits ECTS dins del màster “Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural” de la URV. Tarragona-Tortosa, febrer-març 2013 i febrer-març 2015.
      • Realització de sis sessions del curs “Història de l’art. De la Prehistòria al segle XX” organitzat per la UNED Sènior. Sant Boi de Llobregat, primer quadrimestre del curs 2013-2014 i segon quadrimestre del curs 2014-2015.
      • Col·laborador docent de l’assignatura “Seminari d’Història de l’Art” del Grau d’”Arts” de la Universitat Oberta de Catalunya, des del setembre de 2018.
      • Col·laborador docent de l’assignatura “Treball Final de Màster” del Màster Universitari de “Gestió Cultural” de la Universitat Oberta de Catalunya/ Universitat de Girona, des del març de 2018.

        Elaboració de currículums
      • Redacció dels continguts i objectius de les assignatures “Història del llibre I”, “Història del llibre II” i “Paleografia i Diplomàtica” del segon i tercer curs de l’especialitat de “Document Gràfic” per a l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, per encàrrec del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, març de 1992.
      • Redacció dels continguts i objectius de les assignatures “Història de la pintura I” i “Història de la pintura II” del segon i tercer curs de l’especialitat de Pintura per a l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, per encàrrec del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, desembre de 1992.
      • Col·laboració amb la Subdirecció General d’Innovació Educativa del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per a l’elaboració dels cicles formatius d’”Ensenyaments Artístics”. Barcelona, 1993-1995.
      • Membre de la comissió permanent de l’equip de redacció del “Proyecto de diseño de plan de estudios y título de grado en Conservación y Restauración de Bienes Culturales”, coordinat per Salvador García Fortes (juny de 2004).
      • Membre del grup de treball designat pel Ministeri d’Educació i Ciència per a elaborar una proposta de grau de “Conservació i Restauració de Béns Culturals”, juny 2007.
      • Col·laboració en l’elaboració de materials curriculars en relació al nou pla d’estudis de “Disseny” (LOE) durant el curs 2008-2009.

        Gestió
      • Cap d’estudis de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, des del juliol de 1993 fins al juliol de 2009.
      • Director de l’ESCRBCC des de juliol de 2009 fins a l’actualitat.

        Recerca
      • Codirector de la tesi doctoral presentada per Montserrat Artigau Miralles al departament de Dibuix de la Universitat de Barcelona amb el títol “L’alabastre a l’obra de Damià Forment: Caracterització i conservació-restauració del retaule major del monestir de Poblet” (juny 2006).
      • Membre del projecte “PanFilHum: La integració de les TIC en el portal sobre estudis medievals”, Universitat Oberta de Catalunya, 2007.
      • Avaluador extern de la tesi de M. Carme Clemente Martínez, UPV, octubre 2015. Membre suplent del tribunal de la tesi de Núria Prat, Universitat de Barcelona, gener 2016.
      • Membre del tribunal de la tesi d’Irene Abril , UdG, 24 octubre 2017.

        Impartició de cursos i conferències
      • Coordinació de deu sessions d’història de l’art i execució de cinc d’elles dins el curs “Curs d’Informadors i Guies del Patrimoni”, organitzat pel Centre Europeu del Patrimoni. Barcelona, Museu d’Història de la Ciutat, novembre de 1991.
      • Realització d’una conferència sobre l’exposició “Moble català” organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, en el sí del Màster de Museologia organitzat per la Universitat Complutense de Madrid. Madrid, 15 d’abril de 1993.
      • Coordinació del curs “Conservació i restauració d’escultures de materials orgànics i inorgànics. Criteris generals i específics de conservació i restauració” (38 hores) i execució de sis sessions de dues hores, en el marc dels cursos de formació permanent del professorat. València, Escola d’Arts i Oficis, 11 al 15 de setembre de 1995.
      • Conferència de presentació de la nadala del Museu Episcopal de Vic de l’any 2004, de dicada a l’escultura del templet de l’església de Santa Maria de la Rodona. Vic, 2 de desembre de 2004.
      • Realització de la conferència “Picasso: època blava i època rosa” dins del cicle “Coneix Picasso” organitzat pel Consorci de Biblioteques de Barcelona en motiu dels 125 anys del naixement de Pablo Picasso. Barcelona, Biblioteca Clarà, 25 d’abril de 2006.
      • Realització de la conferència “Picasso: època blava i època rosa” dins del cicle “Pablo Picasso” organitzat pel Patronat d’Estudis Osonencs en motiu dels 125 anys del naixement de Pablo Picasso. Vic, 26 d’octubre de 2006.
      • Realització de la conferència “Els Casanoves, una família de rellotgers centellencs, del segle XVIII”, organitzada pel Centre d’Art el Marçó vell. Centelles, 28 d’octubre de 2006.
      • Realització de la conferència “Reflexiones entorno a la actual situación de los estudios de Conservación y Restauración en España”, organitzada per Arcobens. Santiago de Compostela, 16 de desembre de 2006.
      • Participació en la primera taula rodona de la 1a Jornada tècnica sobre criteris de conservació i restauració de mobiliari. Barcelona, 26 d’octubre de 2007, organitzada per l’Associació per a l’estudi del moble.
      • Realització de la conferència “La llarga restauració del temple romà de Vic (1882-1959): de les ruïnes a un dels símbols de la ciutat” dins la Jornada científica “125 anys del descobriment del Temple Romà” organitzada pel Patronat d’Estudis Osonencs. Vic, 26 d’octubre de 2007.
      • Realització de la conferència “L’església parroquial de Santa Coloma de Centelles i el seu patrimoni artístic”. Centelles, 19 de novembre de 2011.
      • Realització de la conferència “L’església de Santa Maria d’Olost i l’arquitectura religiosa catalana de la primera meitat del segle XIX d’estètica neoclàssica”. Olost, 4 de novembre de 2011.
      • Realització de dues conferències sobre l’art dels segles XVII i XVIII a Catalunya, organitzades per l’aula d’extensió universitària per a la gent gran de Centelles. Centelles, 17 i 29 de maig de 2012.
      • Realització d’una conferència sobre l’art gòtic a Catalunya (segles XIII-XV), organitzada per l’aula d’extensió universitària per a la gent gran de Centelles. Centelles, 3 de desembre de 2013.
      • Realització de la conferència “Eduard Junyent i Subirà, historiador de l’art” dins del cicle “Les múltiples facetes d’Eduard Junyent i Subirà” (Vic, 13 de desembre de 2018).
      • Realització de la conferència “El retaule de la Santíssima Trinitat d’Antoni Marquès” dins del “Programa de Formació de la basílica Santa Maria de la Seu de Manresa” (Manresa, 8 abril 2019).

        Inventari i catalogació d’obres d’art
      • Membre de la Comissió encarregada d’elaborar l’Inventari General de Béns Mobles de l’Arquebisbat de Barcelona sota la direcció de l’Institut Amatller d’Art Hispànic i amb la col·laboració del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Arquebisbat de Barcelona. Campanyes del 1988 al 1992.
      • Realització de deu informes d’obres de col·leccions privades de Barcelona per encàrrec del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1989-1990.
      • Realització dels estudis tècnics de tres taules del segle XVI conservades al Museu d’Art de Girona, novembre de 1995.

        Museologia
      • Realització d’un projecte de distribució de les obres de la pinacoteca del Museu de Valls (Alt Camp) per encàrrec del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, juliol de 1989.
      • Col·laboració en l’organització i catalogació de l’exposició “Mestres de la pintura catalana dels segles XIX i XX” organitzada per Asani Shimbun i la Generalitat de Catalunya, i patrocinada pel Ministeri d’Afers Exteriors del Japó, l’Agència Cultural del Japó i l’Ambaixada d’Espanya al Japó. Tòquio, maig-juny de 1990.
      • Col·laboració en l’organització (registre, documentació i moviment del fons) de l’exposició “Corpus de Sang. Història i Llegenda”, commemorativa del 350 aniversari de la Guerra dels Segadors, produïda per la Direcció General del Patrimoni Cultural i organitzada pels Departaments de Presidència i de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, Reial Acadèmia de Bones Lletres, del 7 de juny al 15 d’octubre de 1990.
      • Secretari tècnic de l’exposició “Catalunya Medieval”, organitzada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, del 20 de maig al 10 d’agost de 1992.
      • Documentació del catàleg d’exposició “Moble català”. Barcelona: Electa/ Generalitat de Catalunya, 1994.

        Revisió i documentació de textos d’art
      • Revisió de textos i bibliografia del catàleg “Millenum. Història i Art de l’Església Catalana”. Barcelona: Generalitat de Catalunya, maig 1989.
      • Traducció i adaptació al català dels termes artístics de la Gran Enciclopèdia Larousse, editada per Edicions 62, vols. IV-VIII, gener de 1990-desembre de 1991.
      • Revisió i correcció d’articles per a l’Enciclopedia del Arte, editada pel Grupo Libro 88. Barcelona, octubre-novembre de 1990.
      • Documentació del videodisc “Art gòtic”. Barcelona: Plawerg, octubre-novembre de 1994.

        Càrrecs en institucions i altres
      • Membre del consell de redacció de la revista “Unicum” de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, des del número 1 fins al núm. 8 (anys 2002-2023).
      • Cap de la secció d’art del Patronat d’Estudis Osonencs de 2006 a 2014.
      • Membre del jurat del LXIV Concurs de Pintura “Premi Centelles”. Centelles, agost de 2006.
      • Membre de la Fundació Cultural Andreu Colomer i del Consell General del Consorci del Museu de l’Art de la Pell (2010-2012).
      • Membre del jurat del LXIX Concurs de Pintura “Premi Centelles”. Centelles, juliol 2011.
      • Membre del Consejo Superior de Enseñanzas Artísticas com a conseller representant dels directors de centres on s’imparteixen ensenyaments artístics superiors de 2012 a 2019 (Ordre ECD/2310/2102 de 17 d’octubre – BOE 260 de 29 d’octubre de 2012, p. 7595-7580). Ho deixo de ser el 20 novembre 2019 (BOE núm. 279, 20 novembre 2019)
      • Membre del jurat de la marca “Vic Capital de la Cultura Catalana 2016”. Vic, abril 2013.
      • Membre del comitè científic del Congrés Internacional “Episcopus. La diòcesi de Vic i l’Església a Catalunya en el context europeu”. Vic, 29 novembre a 1 desembre 2017, organitzat per UVic i Institut Superior de Ciències religioses de Vic.
      • Vocal de la Junta directiva de ACESEA (Asociación Española de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas) des del 6 de maig de 2022 fins a l’actualitat.

      PUBLICACIONS

      Obres individuals

        • MIRAMBELL, Miquel: “La pintura del segle XVI a Vic i el taller dels Gascó”. Vic: Patronat d’Estudis Osonencs, 2002.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Centelles Artística. Un recorregut per la seva història de l’art. Centelles”: Ajuntament de Centelles, 2011.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Sala-Museu de l’església parroquial de Santa Coloma de Centelles”. Centelles: El Portal, agost 2015.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Criterios y teorías de la conservación y la restauración del patrimonio artístico a lo largo de la historia”. Madrid: JAS, 2016.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Olost, un poble contra el seu bisbe. La construcció de la catedral del Lluçanès”. Olost. Ajuntament d’Olost, 2017.

          Obres col·lectives
        • Coordinador del catàleg d’exposició: “La premsa escrita a Centelles (1919-88)”. Centelles: Ajuntament de Centelles, 1988.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Calze i patena del bisbe Josep Torras i Bages” i “Calze i patena”. Millenum. Història i Art de l’Església Catalana. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1989, p. 585 i 608-609.
        • Redactor de la versió castellana de l’Enciclopedia del Arte. Garzanti. Barcelona: Edicions B, 1991.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Caixa de núvia”. Moble català. Barcelona: Electa/ Generalitat de Catalunya, 1994, p. 220-222.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Bust reliquiari d’una santa”, “Santa màrtir”, “Mare de Déu nena” i “Bust reliquiari d’un sant”. Catàleg d’escultura i pintura dels segles XVI, XVII i XVIII. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, 1996, p. 312, 361-362, 364-365 i 423 (Fons del Museu Frederic Marès, 3).
        • MIRAMBELL, Miquel: “Profeta Moisès”. Cathalonia. Arte gótico de los siglos XIV-XV. Madrid: Fundación “la Caixa”, Ministerio de Educación y Cultura, MNAC, 1997, p. 225-227.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Retaule de Sant Joan Baptista”, “Retaule de Sant Esteve”, “Joan Gascó” i “Pere o Perot Gascó”. De Flandes a Itàlia. El canvi de model en la pintura catalana del segle XVI: el bisbat de Girona. Girona: Museu d’Art, 1998, p. 93-95, 103-105 i 192-195.
        • Comentaris a les il·lustracions del llibre “Castillos medievales en España” de Luis Monreal y Tejada. Barcelona: Lunweg, 1999.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Centelles dins la historia de l’art del segle XX”. Retalls d’un segle. 1900-2000. Centelles: Ajuntament de Centelles, Edicions El Portal, 2000, p. 105-110.
        • MIRAMBELL, Miquel: “La formación del conservador-restaurador de bienes culturales en España. Perspectivas ante el nuevo siglo”. I Congreso Iberoamericano del Patrimonio Cultural. Madrid: Editorial América Ibérica, 2001, p. 483-487.
        • FIGUERAS NOGUÉS, Xavier; MIRAMBELL ABANCÓ, Miquel: “La necesidad de un nivel equivalente a la licenciatura universitaria en las enseñanzas de conservación y restauración de bienes culturales en España. Revisión y proyecto de plan de estudios de la Escuela Superior de Conservación y Restauración de Bienes Culturales de Cataluña”, Actas. I Congreso del GEIIC. Conservación del Patrimonio: evolución y nuevas perspectivas. València: GEIIC, 2002, p. 35- 39.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Joan Gascó: Santa Faç”. La pintura gòtica hispanoflamenca. Bartolomé Bermejo i la seva època. Barcelona: MNAC; Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2003, p. 352-357, núm. 46.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Compartiments del retaule major de Sant Joan de Fàbregues”, “Santa Faç”, “Santa Bàrbara”, “Sant Jaume”, “Retaule de Sant Vicenç”, “Caixa de núvia” i “Mare de Déu i Sant Joan”. Museu Episcopal de Vic. Guia de les col·leccions. Vic: Museu Episcopal de Vic, 2003, p. 155-162.
        • MIRAMBELL, Miquel: “El retaule de les Ànimes de la capella de Sant Pere Ermengol”, La Guàrdia dels Prats i la seva església. Valls: Cossetània Edicions, 2004, p. 113-120.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Sant Francesc d’Assís”, “Tríptic de la Mare de Déu amb el nen”, “Tríptic del Sant Sopar”, “Ecce Homo”, “Ecce Homo”, “Guariment miraculós del rei Martí I de Catalunya i Aragó per intercessió de Sant Sever”, “Sant Dídac d’Alcalà”, “Pietat”, “Plor sobre Crist mort”, “Miracle de Sant Blai” i “Crucifix del cor o del Faristol”. Christus Splendor in Charitate. Barcelona: Museu Diocesà de Barcelona, 2004, p. 210-214, 225-229, 274-277, 285-294, 300-308, 312-316, 324-335 i 350-353.
        • MIRAMBELL, Miquel: “La demolició de l’església de Santa Maria de la Rodona de Vic. Un exemple d’actuació sobre el patrimoni eclesiàstic al final del segle XVIII”. Església, societat i poder a les terres de parla catalana. IV Congrés de la CCEPC (Vic, 20 i 21 de febrer de 2004). Valls: Cossetània Edicions, 2005, p. 727-742.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “L’escultura gran de la Mare de Déu de la Serra”, El centenari de la Coronació canònica de la Mare de Déu de la Serra, patrona de Montblanc (1906-2006). Valls: Cossetània edicions, 2006, p. 11-19.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Gabriel Guàrdia, Pere de Fontaines, El Mestre de Castelsardo, Antoni Marquès, Joan Gascó”, Pintura III. Darreres manifestacions. L’art gòtic a Catalunya. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2006, p. 261-281.
        • FUGUET i SANS, Joan; MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “L’església de Sant Miquel de Montblanc i el seu teginat”. Valls: Cossetània edicions, 2006.
        • Redacció de les veus “Gascó” per a “Allgemeines Künstlerlexikon” (AKL), vol. 49 (Garchik-Gáspárdy), editat per Saur (2006). www.saur.de/akl
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “L’Atles català” i “Picasso: Pintures catalanes de l’època blava escampades pel món”, Art català al món (Història de l’Art Català, vol 11). Barcelona, Edicions 62, 2007, p. 92-95 i 140-143.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “El rotlle genealògic dels comtes de Barcelona i reis d’Aragó del Monestir de Poblet”, “Sant Miquel de Montblanc”, “Mare de Déu de la Serra de Montblanc”, “El teginat de Sant Miquel de Montblanc”, “El relleu del baptisme de Jesús de l’ermita de Sant Joan de Montblanc”, “La Mare de Déu de Conesa, probable obra de Pere Ostris”, “Els Espinalt, una nissaga de cinc generacions d’escultors (segles XVIII i XIX)”, “Lluís Bonifaç Sastre” i “Argenteria (segles XII-XVIII)”, Història de la Conca de Barberà. Història de l’Art. Montblanc: Consell Comarcal de la Conca de Barberà, maig 2008, p. 122-124, 126-130, 209-214, 258-263, 339-340, 345-348, 348-358, 363-364 i 426-437.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “L’ofici de brodar a la Catalunya del segle XVI. Els brodats en la indumentària litúrgica de la Seu de Vic” CEHA. XVII Congrés Nacional d’Història de l’Art. Pre-actes. Barcelona: Publicacions i edicions de la UB, 2008, p. 340-342.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “L’església parroquial de Santa Coloma de Centelles i el seu patrimoni artístic”. Programa Festa Major de Centelles. Centelles: Ajuntament de Centelles, 2011.
        • BALLIU, M.A.; BALUST; L.; CAMPS, J. MIRAMBELL, M: “La interdisciplinarietat com a eix fonamental en la formació dels estudiants de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya”. XIII Reunió Tècnica de Conservació i Restauració. Interdisciplinarietat en conservació-restauració: realitat o ficció?. Barcelona: Grup Tècnic. Associació Professional, 2012, p. 23-42.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Aproximació a l’estudi dels sostres lignis medievals i cinccentistes catalans i la seva relació amb el mobiliari coetani: artífexs, materials i tècniques”. Història i ciència al servei de l’estudi del moble. Caixes policromades i altres mobles del segle XVI. Barcelona: Associació per a l’estudi del moble. Ajuntament de Barcelona. Institut de Cultura/DHUB. Museu de les Arts Decoratives, 2014, p. 61-78.
        • FUGUET i SANS, Joan; MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel; PLAZA i ARQUÉ, Carme: “El teginat de l’església de Sant Miquel de Montblanc”. Valls: Cossetània edicions, 2015.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Criteris d’intervenció sobre el patrimoni artístic. De la restauració arqueològica a la restauració crítica” a GIRÁLDEZ, Pilar; VENDRELL, Màrius: Transformació, destrucció i restauració dels espais medievals. Patrimoni 2.0 Edicions, 2016.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Aproximació als materials, a les tècniques i als artífexs dels sostres medievals i cinccentistes catalans. El cas de la Conca de Barberà i Osona” a GIRÁLDEZ, Pilar; VENDRELL, Màrius: Una mirada enlaire… sostres, teginats i voltes: construcció, història i conservació. Patrimoni 2.0 Edicions, 2019. p. 158-175.
        • MIRAMBELL, Miquel: “La construcció de la nova catedral (1781-1803)” a La catedral de Sant Pere de Vic. Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2019, p. 255-279.
        • ORDEIG, Ramon; TIÓ, Pere; OLLICH, Imma; MIRAMBELL, Miquel; SUREDA, Marc: “Eduard Junyent i Subirà (Vic, 1901-1978)”. Vic: Patronat Estudis Osonencs, 2020.
        • MIRAMBELL, Miquel: “L’enfrontament entre el bisbe Francisco de Veyan i el poble d’Olost per la construcció de l’església parroquial de Santa Maria d’Olost. Un xoc de mentalitats a la Catalunya de finals del segle XVIII”. Episcopus. El bisbat de Vic i l’Església a Catalunya en el context europeu. Vic: Bisbat de Vic, 2021, p. 365-382.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Ascensión Zamorano, Montserrat Albiol, Marisa Sainz de la Maza, Mercè Ferré, Montserrat Negre. Pioneres de la conservació-restauració de béns culturals”. Silenciades. Dones artistes sota el franquisme. Dansa, disseny, música, conservació-restauració. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació, 2023, p. 104-128.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Joan Gascó”. Diccionari d’artistes catalans. Institut d’Estudis Catalans en col·laboració amb el MNAC [en preparació].

          Articles individuals
        • MIRAMBELL, Miquel: “La importància de Vic en l’exposició d’art religiós Millenum”. El 9 Nou (Vic), (9-VI-1989), p. 31.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Barcelona y La plaza del diamante”. Film-Historia (Barcelona), IV, núm.3 (1994), p. 237-250.
        • MIRAMBELL, Miquel: “L’arquitectura dels templers a Catalunya de Joan Fuguet i Sans”. Revista de Catalunya (Barcelona), 109, (1996), p. 164-166.
        • MIRAMBELL, Miquel: “El taller d’un argenter vigatà cinccentista. Inventari dels béns de Pere Navarro (†1548)”. Ausa (Vic), XIX-144, (2000), p. 19-34.
        • MIRAMBELL, Miquel: “La restauració del monestir de Santa Maria de Ripoll al segle XIX. Entre la “restauració arqueològica” i la “restauració estilística””. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 0, (2001), p. 6-8.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Contribució a la història del llibre cinccentista del Bisbat de Vic”. Estudis Històrics i Documents dels Arxius de Protocols. Barcelona: Col·legi de Notaris de Catalunya, 2001, p. 145-173.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Del restaurador d’obres d’art al conservador-restaurador de béns culturals. Breu recorregut per la història de la professió”. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 1, (2002), p. 6-11.
        • MIRAMBELL, Miquel: “El concepte de “pàtina” al llarg dels segles. Entre l’estètica i la conservació preventiva”. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 2, (2003), p. 36-43.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Una pintura inèdita de Francesc Tramulles”. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 3, (2004), p. 16-29.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Damià Forment i el relleu del Baptisme de Jesús de l’ermita de Sant Joan de Montblanc” i “Justificació de la reintegració il·lusionista de la reproducció del Baptisme de Jesús atribuït a Damià Forment”. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 4 (2005), p. 4-13 i 30-43.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “La rellotgeria domèstica catalana del segle XVIII. El cas de la vila de Centelles, entre Moià i Vic”. Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (Barcelona), núm. 18 (2005), p. 139-203.
        • MIRAMBELL, Miquel: “Apunts sobre la dona i la conservació-restauració de béns culturals al segle XX-XXI”. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 5 (2006), p.118-124.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Artistes i artesans altafullencs setcentistes”. Estudis Altafullencs (Altafulla), núm. 30 (2006), p. 47-91.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Presentació d’un llibre sobre el teginat de l’església de Sant Miquel de Montblanc restaurat per l’ESCRBCC”. Unicum (Barcelona), núm. 6 (maig 2007), p. 172-173.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Els Casanoves, una família de rellotgers centellencs del s. XVIII”. El Portal (Centelles), núm. 154 (juny 2007), p. 8-9.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “La Carta italiana de restauració de 1987. Una fita en la conservació i restauració del llibre i dels béns d’arxiu”. Butlletí de l’Associació d’Arxivers de Catalunya (Barcelona), núm. 87 (gener-març de 2008), p. 6-7.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: «El temple romà de Vic. Un exemple de “restauració històrica”». Unicum (Barcelona), núm. 7 (maig 2008), p. 170-183.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “La llarga restauració del temple romà de Vic (1882-1959): de les ruïnes a un dels símbols de la ciutat”, Ausa (Vic), núm. 161-162 (2008), p. 491-539.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Aportacions a l’estudi de brodats cinccentistes conservats al Museu Episcopal de Vic”, Quaderns del MEV (Vic), núm. 3 (2009), p. 57-92.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “El nou grau de conservació i restauració de béns culturals. Un repte per a l’ESCRBCC” . Unicum (Barcelona), núm. 9 (maig 2010), p. 5-10.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Revisió del taller dels Gascó i de la pintura cinccentista vigatana. Estat de la qüestió i perspectives de futur”, Ausa (Vic), núm. 168 (2011), p. 333-375.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Contribució a l’estudi dels sostres de fusta cinccentistes vigatans”, Ausa (Vic), núm. 170 (2012), p. 919-952.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “L’embolic d’estudiar Conservació i Restauració de Béns Culturals a Catalunya”. Rescat (Barcelona), núm. 20 (tardor 2012), p.6.
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Una fita en els ensenyaments superiors de Conservació i Restauració de Béns Culturals”. El Butlletí. Publicació bimestral d’AQU Catalunya (Barcelona), núm. 68 (setembre 2013).
        • MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “La festa del Pi de Centelles i la seva relació amb el passat botifler dels centellencs en la Guerra de Successió”, Ausa (Vic), núm. 174 (2014), p. 1171-1201.
        • MIRAMBELL ABANCÓ, Miquel: Ressenya de dos llibres de Teresa Vicente Rabanaque: “El restaurador de obras de arte en Espanya durante los siglos XVIII y XIX” (València: UPV, 2012) i “Del restaurador de obras de rate al conservador-restaurador de bienes culturales. la consolidación disciplinar y profesional de la restauración en España (s. XX-XXI)”. (València: UPV, 2013), e-rph (Granada), núm. 15 (desembre 2014).
        • MIRAMBELL, Miquel: “Notícies”. Unicum (Barcelona), núm. 15 (2016) a núm. 22 (2023).
        • MIRAMBELL, Miquel: “El tractat oblidat de Josep Arrau i Barba sobre la neteja i restauració de pintures (1834). Escrit dinou anys abans que el tractat de restauració de Vicente Poleró y Toledo (1853) i publicat almenys sis anys abans (1847)”. Unicum (Barcelona), núm. 21 (2022), p. 45-72.

          Articles col·lectius
        • ERRA, M. Alba; MIRAMBELL, Miquel: “Genealogia de la família Morató. Inventari de la seva obra arquitectònica i bibliografia”. Ausa, (Vic), XIII-121, (1988), p. 139-151.
        • ERRA, M. Alba; MIRAMBELL, Miquel: “Obres de la família Morató al Berguedà”. L’Erol, (Berga), 32, (1990), p. 19-22.
        • BALLIU, M. A; MIRAMBELL, M. i PUJOL, M.: “La formació del conservador-restaurador d’obra gràfica, material d’arxiu i bibliogràfic”. Butlletí. Informació de l’Associació d’Arxivers de Catalunya (Barcelona), núm. 92 (abril-juny de 2009), p. 5-6.
        • FUGUET i SANS, Joan; MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “El teginat de l’església de Sant Miquel de Montblanc”. Taüll, núm. 29 (juny-juliol 2010), p. 18-20.
        • FUGUET i SANS, Joan; MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Sobre el teginat restaurat de Sant Miquel de Montblanc”. El foradot, núm. 61 (juliol-agost 2010), p. 5-8.
        • FIGUERAS NOGUÉS, Xavier; MIRAMBELL, Miquel: “Vint anys formant conservadors-restauradors de béns culturals”. Unicum. Revista de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (Barcelona), núm. 11, (2012), p. 5-17.
        • FUGUET i SANS, Joan; MIRAMBELL i ABANCÓ, Miquel: “Els sostres teginats policroms dels segles XIII i XIV a la Conca de Barberà i la baixa Segarra”. Quaderns del MEV, núm. 6 (2013), p. 119-137.
        • MARÍN, Silvia; MIRAMBELL, Miquel: “La conservación y restauración de vidrieras en la ESCRBCC”. La Revista de ARCOVE (núm. 2), octubre 2021, p. 80-82.

        ASSISTÈNCIA A CURSOS i CONGRESSOS

          • Assistència al cicle de conferències “L’època de l’art romànic a Catalunya”. Barcelona, 19 d’octubre – 23 de novembre de 1983.
          • Assistència al Vè Congrés Espanyol d’Història de l’Art. Barcelona, 29 d’octubre – 2 de novembre de 1984.
          • Assistència al curs “Per conèixer els estils”, organitzat pel Centre Excursionista de Catalunya i per Amics de Barcelona Històrica. Barcelona, 20 d’octubre- 15 de desembre de 1986.
          • Assistència a les Jornades de Debat sobre l’Art contemporani i el medi urbà (Art i ciutat). Barcelona, del 4 al 9 de novembre de 1986.
          • Assistència a les II Jornades d’Arqueologia Medieval. Universitat de Barcelona. Barcelona, del 6-8 d’abril de 1987.
          • Assistència al cicle de conferències “Cinc segles de pintura als museus d’Europa”, organitzat per Amics dels Museus de Catalunya. Barcelona, febrer-març de 1988.
          • Assistència al “Seminari sobre metodologia i problemàtica de la classificació d’una obra d’art per sistemes informàtics”, organitzat per la Base de Dades d’Art Romànic (ARCAT) i l’IEC. Barcelona, 22- 24 d’octubre de 1990.
          • Assistència al seminari sobre “Els criteris de la documentació dels béns mobles”, organitzat pel Servei de Museus de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, 20 de febrer de 1991.
          • Assistència al curs de reciclatge “Programa de Formació de Tècnics i Conservadors del Patrimoni”, organitzat pel Centre Europeu del Patrimoni Cultural; INEM, Ajuntament de Barcelona i Fons Social Europeu. Barcelona. Escola del Patrimoni- Museu d’Història de la Ciutat, 21 de maig- 8 de setembre de 1991.
          • Assistència al IV Simposi sobre Restauració Monumental, organitzat per la Diputació de Barcelona. Barcelona, 17- 20 de novembre de 1993.
          • Participació a la II Conferència Art Accord Europe. Barcelona, 10-12 de novembre de 1996.
          • Participació en la I Conferència Internacional sobre l’Ensenyament de l’Enquadernació Artística a Europa dins del projecte “Enbotraine”. Ghent, 10-11 maig de 2001.
          • Congreso Internacional de la Asociación de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas. Murcia, 17-20 gener de 2002.
          • Curs de dibuix amb eines informàtiques, organitzat per la Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, març-abril de 2002.
          • I Congreso del GEIIC. Conservación del Patrimonio: Evolución y Nuevas Perspectivas. València, 25-27 novembre de 2002.
          • Participació en la taula rodona sobre “Deontologia i criteris” dins el cicle “La professió a debat II” organitzat per Crearcol·legi Conservadors-Restauradors Catalunya. Barcelona, Facultat de Belles Arts, 13-14 juny de 2003.
          • Participació en el cicle “La professió a debat III” organitzat per Crearcol·legi Conservadors-Restauradors Catalunya amb la conferència “Situació actual de la titulació en Conservació-Restauració” i participació en la taula rodona “L’intrusisme professional, diagnosi per a la seva eradicació”. Barcelona, Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya, 6 i 7 de maig de 2005.
          • Formació per als equips directius d’Educació Secundària. Curs de “Planificació estratègica i autonomia: una eina de millora”. Barcelona: Consorci d’Educació de Barcelona, octubre 2007.
          • Formació per als equips directius d’Educació Secundària. Curs de “Lideratge i gestió del canvi”. Barcelona: Consorci d’Educació de Barcelona, 6 al 27 de març de 2008.
          • Formació per als equips directius d’Educació Secundària. Curs sobre “El marc normatiu de referència”. Barcelona: Consorci d’Educació de Barcelona, 3 al 17 d’abril de 2008.
          • Realització de la ponència “Contenidos humanísticos en el currículo de conservación y restauración de bienes culturales” i participació a la taula rodona “Las enseñanzas superiores de conservación y restauración de bienes culturales en las comunidades autónomas” dins del curs Conservación y Restauración en el Espacio Europeo de Educación Superior. UNED, XIX Cursos de Verano, Ávila, 30 de juny a 4 de juliol de 2008.
          • Presentació de la comunicació “L’ofici de brodar a la Catalunya del segle XVI. Els brodats en la indumentària litúrgica de la Seu de Vic”. XVII Congreso Nacional de Historia del Arte “Arte y memoria”. Barcelona, 25 de setembre de 2008.
          • Assistència al curs “Eines clau per a la didàctica de les Arts Plàstiques i Disseny”, Barcelona, novembre 2008-març 2009.
          • Presentació del teginat de sant Miquel de Montblanc dins de les jornades “De sostres i teginats: descoberta i valoració d’un patrimoni oblidat”. Barcelona, Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art, 10-11 de desembre de 2008.
          • Presentació de la comunicació “Els sostres teginats policroms dels segles XIII i XIV a la Conca de Barberà”, a 3èmes rencontres. Plafonds peints médiévaux. Perpinyà-Vic (6-8 maig 2010).
          • Participació en una taula rodona sobre aspectes professionals en la jornada de debat “Las enseñanzas de conservación y restauración de bienes culturales en España. Situación y panorama de futuro”. Madrid, Instituto de Patrimonio Cultural de España, 20 de setembre de 2010.
          • Assistència a la jornada sobre “La millora docent en l’ensenyament universitari virtual” organitzat per la UOC. Barcelona, 16 d’octubre de 2010 (4 hores).
          • Assistència a l’”Assemblea general i reunió de Presidents de l’E.C.C.O. European Confederation of Conservators-Restorers”, Barcelona, Pati Manning, 4 i 5 d’abril de 2011.
          • Assistència a la 2a jornada institucional de docents de la UOC i als tallers “Sobre eines col·laboratives a les aules” i “El pac-plagi. Definició, prevenció i detecció”. Barcelona, Palau de Congressos de Catalunya, 9 de juliol de 2011.
          • Assistència a les “Jornadas de estudio sobre situación y perspectivas de las enseñanzas artísticas en el espacio europeo de educación superior” organitzades per ACESEA (Asociación Española de Centros Superiores de Enseñanzas Artísticas). València, 1 i 2 de juny de 2012.
          • Assistència al seminari APEI-ARTS (Avaluació de Professors Entre Iguals), organitzat pel Consorci d’Educació de Barcelona, 22.10.2012 a 25.05.2013.
          • Assistència a la II Jornada docent dels estudis d’Arts i Humanitats de la UOC sobre “Recursos tecnològics per a la docència” (4 hores). Barcelona, 20 d’octubre de 2012.
          • Assistència al seminari “El retaule de Santa Maria, de Damià Forment, del Monestir de Poblet”. Valldoreix, CRBMC, 8 de novembre de 2012.
          • Assistència a la XIII Reunió tècnica “Interdisciplinarietat en Conservació-Restauració: Realitat o ficció?” organitzades pel Grup Tècnic. Barcelona, MNAC, 22-23 novembre 2012.
          • Realització de la conferència “Aproximació a l’estudi dels sostres lignis medievals i cinccentistes catalans i la seva relació amb el mobiliari coetani: artífexs, materials i tècniques” dins del cicle “Història i ciència al servei de l’estudi del moble. Caixes policromades i altres mobles del segle XVI”. Barcelona: Associació per a l’estudi del moble, 4 de maig de 2013.
          • Assistència a la 3a jornada institucional de docents de la UOC. Barcelona, Palau de Congressos de Catalunya, 6 de juliol de 2013.
          • Assistència al curs “Gestió de pràctiques externes dels ensenyaments artístics superiors a través del qBID”. Barcelona, 8.01.2014.
          • Assistència a la sessió sobre indicadors docents per al desenvolupament i l’anàlisi de les titulacions organitzat per l’AQU. Barcelona, 27.05.2014.
          • Participació en el seminari “Patrimoni medieval: transformació, destrucció, restauració” amb una ponència titulada “Criteris d’intervenció sobre el patrimoni. De la teoria arqueològica a la crítica” (16 hores). Barcelona, 23 octubre 2015.
          • Assistència al Congrés Internacional “Episcopus. La diòcesi de Vic i l’Església a Catalunya en el context europeu” (30 hores). Vic, 29 novembre a 1 desembre 2017, organitzat per UVic i Institut Superior de Ciències religioses de Vic.
          • Participació en la taula rodona “Formació i patrimoni audiovisual, una relació en construcció”. Terceres jornades sobre patrimoni sonor i audiovisual, organitzades per la Biblioteca de Catalunya, Arxiu Nacional de Catalunya i Filmoteca de Catalunya (Barcelona, 28 i 29 octubre 2021).


          PREMIS

            • Premi Plana de Vic 1997 atorgat al millor treball de la branca de lletres d’interès per a la comarca d’Osona, organitzat pel Patronat d’Estudis Osonencs, amb el treball “El taller dels Gascó i la pintura del segle XVI a Vic”. Vic, 28 de novembre de 1997.
            • Premi Plana de Vic 2023 atorgat al millor estudi, de qualsevol àmbit de les ciències i de les humanitats, d’interès per a la comarca d’Osona, organitzat pel Patronat d’Estudis Osonencs, amb el treball “Qui és la núvia pintada pel taller dels Gascó al costat d’un moro en una caixa conservada al MEV Museu d’Art Medieval?”. Vic, 18 de novembre de 2023.

              Barcelona, gener 2024.

            REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.