Skip to content Skip to footer

Nascut l’any 1959. Director del Museu Picasso de Barcelona.

Té les nacionalitats francesa i suïssa. És doctor en història de l’art contemporani per la Universitat de la Sorbona (França), especialista en avantguardes històriques, art europeu de postguerra, surrealisme i art espanyol modern i contemporani. Fins a l’octubre de 2016 era director de museus de Besançon. Del 2001 al 2006 havia estat conservador en cap i director del Museu d’Art Modern i Contemporani d’Estrasburg (França) i des del 1995 fins llavors va ser conservador en cap de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) Centre Julio González a València. Va desenvolupar diverses tasques de comissari independent d’exposicions entre el 1990 i el 1995. Entre l’any 1987 i 1990 va ser membre de la secció científica a l’École Pratique des Hautes Études Hispaniques Casa de Velázquez a Madrid i anteriorment va exercir la docència d’història de l’art contemporani a la Université de Franche-Comté entre el 1985 i el 1987.

Ha treballat com a investigador i museògraf centrat en la difusió dels coneixements científics i culturals destinats tant a especialistes com a un públic més ampli. Ha comissariat nombroses exposicions monogràfiques i temàtiques d’art modern i contemporani a nivell nacional i internacional. És autor de nombroses publicacions sobre pintura moderna i contemporània com “Historia del collage en España” i de diversos llibres sobre l’Escultura i l’Art de l’ensamblatge. Ha publicat diversos estudis sobre cultura catalana, entre d’altres: “Torres Garcia i el Noucentisme”, “Joan Miró”, “ADLAN i el surrealisme a Catalunya”, etc. Ha col·laborat en l’elaboració dels catàlegs d’exposicions del Centre Pompidou, la Réunion des Musées Nationaux, el Museu Picasso de Barcelona, el MACBA, la Fundació Miró de Barcelona, la Fundació Thyssen Bornemisza i el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia a Madrid, entre d’altres.

Ha impartit diversos col·loquis i conferències a museus, universitats i cursos de doctorats. És membre associat del Consejo de Gestión de la UFR de Estudios Ibéricos y Latinoamericanos, París l – Sorbonne; del Centre André Chastel, Laboratoire de Recherches sur le patrimoine français et l’histoire de l’art occidental; membre del Consell d’Administració del Centre d’Études Catalanes; de l’AICA (Association lnternationale des Critiques d’Art), secció francesa; del Comitè Tècnic del FRAC Alsàcia; del Consell d’Administració de la Société des Amis de Paul Éluard. Té la distinció de Caballer de l’Ordre de les Palmes Acadèmiques i Caballer de l’Ordre de les Arts i les Lletres concedides pel Ministeri de Cultura del govern francès.

Els seus dos darrers llibres són “Revoir Magritte”, amb Bernard Plossu, Wellow Now, 2015, i “Sur l’Object Surrealiste”, amb Georges Sebbag, Les Presses du Réel, 2013.

PRINCIPALS EXPOSICIONS

Ha comissariat múltiples exposicions, entre les quals citem aquesta petita selecció:

Exposicions monogràfiques (art modern)
Georg Grosz i Otto Dix (Besançon, 2014)
Grete Stern (Besançon, 2009)
Jean Arp (Art is Arp, Estrasburg, 2007)
John Heartfield (Photomontages politiques, Estrasburg, 2006)
Konrad Klapheck (Estrasburg, Madrid, 2005)
Antonio Saura (Las crucifixiones, Estrasburg, Cracòvia, Linz, Estocolm, Amsterdam, 2002-2004)
Joaquín Torres García (Estrasburg, Madrid, Barcelona, 2002-2003)
Zao Wou-Ki (València, Brussel·les, 2001)
Julio González (Sevilla, 2000)
Paul Klee (València, Madrid, 1998)

Exposicions monogràfiques (art contemporani)
Nicolas Nixon (Les SœursBrown, Besançon, 2015)
Bernard Plossu (Les voyages mexicains, Besançon, 2012)
Miroslav Balka (Bon voyage, Estrasburg, 2004)
Michel Journiac (Estrasburg, 2004)
Marco Bagnoli (València, 2000)
Aurélie Nemours (València, 1999)
Hervé Télémaque (València, 1998)

Exposicions temàtiques
“Parmi les floraisons du ciel incertain” (Sélestat, 2015)
“Objets mathématiques” (Besançon, 2014)
“Bijoux d’artistes” (Besançon, París, 2012-2014)
“Grandville, un autre monde, un autre temps” (Besançon, 2012)
“Le Corbusier expose” (Besançon, Las Palmas, 2011)
“Charles Fourier, l’écart absolu” (Besançon, 2010)
“L’œil-moteur: art optique et art cinétique” (Estrasburg, Palma de Mallorca, Lisboa, 2005)
“Alfred Jarry, de la pintura a la patafísica” (València, 2001)
“Lajos Kassák y la vanguardia húngara” (València, 1999)
“Dau al Set, el foc s’escampa. Barcelona, 1948-1952” (Barcelona, 1998 i 1999)
“El surrealismo y la guerra civil española” (Terol, 1998)
“El Objeto surrealista” (València, 1997)
“Gaceta de Arte y su época (1932-1936)” (Las Palmas, Madrid, 1997)
“Infancia del arte. Arte de los niños y arte moderno en España” (Terol, 1996)
“Mundo de Juan Eduardo Cirlot” (València, 1996)
“Sueño de tinta: Oscar Domínguez y la decalcomanía del deseo” (Madrid, Las Palmas, 1993)
“Automatismos paralelos. La Europa de los movimientos experimentales, 1944-1956” (Madrid, Las Palmas, 1992)

Elegit acadèmic corresponent per París de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi el 18 d’octubre de 2017, aprovant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics Joan Antoni Solans i Huguet, Joan Uriach i Marsal, Andreu Vilasís i Fernàndez-Capalleja, i M. Rosa Vives i Piqué.

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.