Skip to content Skip to footer

Alcoi (Alacant), 4 de maig de 1940 – 13 d’abril de 2022.

Doctor en Història de l’Art. Professor titular d’Història de l’Art Modern i Contemporani, Universitat d’Alacant.
Acadèmic corresponent de les Reials Acadèmies de Belles Arts de Sant Carles de València i de San Fernando de Madrid.
Elegit acadèmic corresponent per Alcoi (Alacant) de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi el 18 de març de 1997, aprovant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics de número Francesc Fontbona i de Vallescar, Eduard Ripoll i Perelló, i Frederic Udina i Martorell.
Soci de número de les Associacions Valenciana (AVCA), Espanyola (AECA) i Internacional (AICA) de Crítics d’Art.
Membre de l’Associació Espanyola d’Etnologia i Folklore (Madrid).
Membre de l’Associació d’Estudis d’Art de l’Alt Volturn (Itàlia).

Cronista de l’Associació de Sant Jordi d’Alcoi (1970-1989).
Director de la “Revista de Festes” entre 1969 i 1988.
Coordinador general de la “Revista de Festes”, que ha publicat cinc volums sobre la història de la festa de moros i cristians d’Alcoi (1982-1986).
Director de l’Institut d’Estudis Alacantins (IEA) de l’Excma. Diputació Provincial d’Alacant (1979-1982).
Director de les revistes d’aquest organisme “IEA” i “Forma Abierta”.
Director de l’Institut de Cultura “Juan Gil-Albert” de l’Excma. Diputació Provincial d’Alacant des d’agost de 1995.
Coordinador de la Comunitat Valenciana en l’Àrea d’Història de l’Art per a la LOGSE.

PUBLICACIONS
. “¡Sant Jordi, Firam firama!”, València, 1962.
. “Suplicio de los comuneros de Castilla – Un cuadro de polémica”, a “Arte Español”, tercer quatrimestre, Madrid, 1962.
. “Sala y Sorolla: dos pintores luministas”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 34, 1963, pàgs. 100-102.
. “Los pintores de Alcoy y el cuadro de ‘historia'”, Institut Alcoià de Cultura ‘Andrés Sempere’, Alcoi, 1963.
. “Un genio: Miguel Ángel Buonarroti: recuerdo emocionado en el cuatrocientos aniversario de su muerte”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 35, 1964, pàgs. 56-58.
. “El litógrafo Pascual y Abad”, Imp. La Victòria, Alcoi, 1964.
. “Un ‘pionero’ de la ópera española: el maestro Espí”, a “Anales del Centro de Cultura Valenciana”, núm. 50, 1965, pàgs. 255-294.
. “Alrededor del VII centenario del nacimiento de Dante Alighieri (1265-1965): dos pintores alcoyanos inspirados en la obra de Dante”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 36, 1965, pàgs. 48-51.
. “El poeta y periodista Eugenio Moltó”, Imp. La Victòria, Alcoi, 1965.
. “Centenario del pintor Fernando Cabrera Cantó: Sinfonía Cabrerista”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 37, 1966, pàgs. 58-67.
. “El pintor Gisbert y su delicado ‘Minué'”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 38, 1967, pàgs. 59-62.
. “Académicos de la Real de San Carlos hijos de Alcoy”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 39, 1968, pàgs. 70-78.
. “Alcoy y la ‘Septembrina'”, Imp. La Victòria, Alcoi, 1968.
. “De como conocí al pintor Segrelles: cuadros suyos en Alcoy”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 40, 1969, pàgs. 24-25.
. “Itinerario por la vida y la pintura de Fernando Cabrera y Canto: apuntes para una biografía del maestro”, Institut d’Estudis Alacantins, Alacant, 1969, 156 pàgs.
. “Lorenzo Casanova – Ignacio Pinazo: análisis de una actitud pictórica”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 41, 1970, pàgs. 25-30.
. “Ricardo Navarrete: ese pintor olvidado”, Imp. La Victòria, Alcoi, 1970, 54 pàgs.
. “Apuntes para una biografía del pintor Agrasot”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 42, 1971, pàgs. 37-44.
. “Vida y pintura de Francisco Laporta”, Institut Alcoià de Cultura ‘Andrés Sempere’, 1971, 134 pàgs.
. “Vida y obra del pintor Gisbert: un quehacer artístico… la segunda mitad del siglo XIX”, Institució Alfons el Magnànim, 1971, 179 pàgs. (tesina de llicenciatura).
. “Manifestaciones de ‘art nouveau’ en Alcoy”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 43, 1972, pàgs. 72-77.
. “Las bellas artes y los artistas a través de las exposiciones alicantinas del siglo XIX”, Caixa d’Estalvis d’Alacant i Múrcia, Alacant, 1972.
. “Catálogo de pintura y escultura. Obras de arte propiedad de la Diputación de Alicante”, Tallers Piusset, Barcelona, 1972.
. “Pintores alcoyanos del siglo XIX. Antología”, Arts Gràfiques Aitana, Alcoi, 1972.
. “Emilio Sala, retratista. Los retratos y otras pinturas suyas del Museo de Bellas Artes de Valencia”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 44, 1973, pàgs. 49-53.
. “Escuela pictórica alcoyana: 1769-1969”, a “Saitabi, revista de la Facultat de Geografia i Història”, núm. 23, 1973, pàgs. 191-220.
. “Siglo y medio de pintura alicantina”, Caixa d’Estalvis d’Alacant i Múrcia, Alacant, 1973.
. “Historia y anecdotario de la cabalgata de los Reyes Magos de Alcoy”, Obra Cultural del Mont de Pietat i Caixa d’Estalvis d’Alcoi, 1974, 204 pàgs.
. “Alicante y el foco ‘casanovista’ de pintura”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 45, 1974, pàgs. 49-55.
. “Documentación valenciana sobre pintores de las tierras alicantinas: siglo XIX. José Aparicio y Vicente Rodes”, a “I congrés d’història del País Valencià, celebrat a València del 14 al 18 d’abril de 1971”, vol. 4, 1974 (Edat Contemporània), pàgs. 237-248.
. “Escultura y escultores en Alcoy”, Imp. La Victoria, Alcoi, 1974.
. “Relaciones de Sorolla con Alicante y sus pintores: cincuentenario de la muerte del maestro de Valencia”, a “Idealidad”, Caixa d’Estalvis del Sudest d’Espanya, Alacant, 1974, pàgs. 11-32.
. “Pintura española del siglo XIX. Catálogo”, Mont de Pietat i Caixa d’Estalvis, Alcoi, 1974.
. “Entre el impresionismo y el ‘cabrerismo’, José Mataix”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 46, 1975, pàgs. 85-90.
. “José Segrelles. Catálogo”, Mont de Pietat i Caixa d’Estalvis, Alcoi, 1975.
. “El pintor Emilio Sala y su obra”, Institució Alfons el Magnànim, València, 1975 (tesi doctoral).
. “Relación bibliográfica y estudio documental de la Fiesta de Moros y Cristianos en Alcoy en el siglo XIX”, València, 1975.
. “Plácido Francés, pintor y catedrático de ‘antiguo y natural’ en Valencia, a la luz de los documentos de la Academia de San Carlos”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 47, 1976, pàgs. 73-80.
. “El Arte de las Fiestas de Moros y Cristianos de Alcoy”, Obra Cultural Caixa d’Estalvis d’Alacant i Múrcia, Alcoi, 1976, 265 pàgs.
. “Así fue el ‘Sexto Centenar’ de la aparición de San Jorge en Alcoy: 1876”, “Semana Gráfica”, València, 1976, 72 pàgs.
. “Marrakesch: Historia de una ‘Filà’: 75 aniversario de su fundación, 1902-1977”, Tallers Tip. de Sta. de Such, Serra i Cia, 1979, 85 pàgs.
. “Presencia del rey Jaime I en la pintura post-romántica y del género ‘Historia'”, a “Jaime I y su época”, vol. 3, 1979, pàgs. 297-299.
. “Sant Jordi, en el centro de la Fiesta (1882-1982)”, Alacant, 1982.
. “Primer centenario de la Música Festera en Alcoy”, Alcoi, 1982.
. “La fiesta de San Jorge de Alcoy, en Fontilles”, ed. de l’autor, 1983.
. “El tema social en los pintores alcoyanos de ‘entresiglos'”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 64, 1983, pàgs. 63-67.
. “Casanova y su círculo alicantino de pintores y escultores”, Caixa d’Estalvis Provincial, Alacant, 1983, 279 pàgs.
. “Investigación en el paisaje pictórico alicantino”, Institut d’Estudis Alicantins, Alacant, 1983.
. “El pintor Ricardo Navarrete, entre Valencia y Venecia: en el 15o aniversario”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 65, 1984, pàgs. 77-81.
. “Gastón Castello Bravo, el pintor de Alicante”, a “Archivo de arte valenciano”, núm. 67, 1986, pàgs. 105-108.
. “De las Embajadas y de los embajadores de los Moros y Cristianos de Alcoy. 150 aniversario de su primer libreto”, Alcoi, 1989.
. “La Processó dels Chiulitets: Desde el siglo XVII hasta la actualidad”, Cercle Catòlic d’Obrers, 1989, 32 pàgs.
. “El 16º Centenario del martirio de San Jorge: abril de 1890”, Caixa d’Estalvis del Mediterrani, Alcoi, 1990, 74 pàgs.
. “Mini memorias de un capitán cristiano 1976”, Ed. de l’autor, Alcoi, 1990.
. “El fill i la festa: poemes”, Ed. de l’autor, Alacant, 1990, 173 pàgs.
. “Moisés Gil: espacio límite”, Universitat Popular, Ajuntament, Almansa, 1995, 27 pàgs.
. “Notas y documentos sobre pensionados alicantinos de bellas artes en Roma durante el siglo XIX”, a “Españoles en Italia e italianos en España”, coord. Juan Antonio Ríos Carratalá, Enrique Giménez i Miguel Ángel Lozano Marco, 1996, pàgs. 77-88.
. “Ricardo Junio. Omniavanitas”. Catàleg exposició. Ed. Universitat d’Alacant, 1996, 104 pàgs. En col·laboració amb Maria Marco Such.
. “Pintura alicantina desde la mitad del siglo XIX hasta 1917”, a “Eclecticismo y modernismo en Alicante: 1850-1917”, cood. Santiago Varela Botella, 1999, pàgs. 135-176.
. “Pintura: catálogo”, a “Eclecticismo y modernismo en Alicante: 1850-1917”, cood. Santiago Varela Botella, 1999, pàgs. 257-274.
. “Navidad y Reyes. La cabalgata de los sueños”, Editorial Imatges & PG, Alcoi, 1999. En col·laboració amb Jordi Botella i Josep M. Segura.
. “Pintura alicantina”, Diputació Provincial d’Alacant, Alacant, 1999.
. “Un cuadro de Emilio Sala: la expulsión de los judíos”, a “Revista de la CECEL”, núm. 1, 2000, pàgs. 227-242.
. “El Museo de la Fiesta de Moros y Cristianos ‘Casal de Sant Jordi’ de Alcoy”, a “Canelobre. Revista de l’Institut de Cultura ‘Juan Gil-Albert'”, núm. 41-42, 2000, pàgs. 81-88.
. “1886: la difícil oposición para la plaza de pintor pensionado en Roma. La Diputación Provincial y Fernando Cabrera Cantó”, a “Scripta in honorem Enrique A. Llobregat Conesa”, coord. Manuel H. Olcina Doménech i Jorge A. Soler Díaz, vol. 2, 2000, pàgs. 357-368.
. “Pintores alicantinos: 1900-2000”, Diputació Provincial d’Alacant, Alacant, 2001. En col·laboració amb Dionisio Gázquez.
. “Los piratas en las fiestas de moros y cristianos”, a “II congrés internacional d’estudis històrics: el Mediterrani, un mar de pirates i corsaris”, coord. Ana Sánchez Fernández, 2002, pàgs. 189-196.
. “Casanova: 1844-1900: una muestra antológica [Museo de Bellas Artes de Gravina]”, Diputació Provincial d’Alacant, Alacant, 2002. En col·laboració amb Lorenzo Casanova.
. “Tipos y costumbres en la pintura alicantina del siglo XIX”, a “Canelobre. Revista de l’Institut de Cultura ‘Juan Gil-Albert'”, núm. 49, 2004-2005, pàgs. 68-85.
. “Texto de las embajadas de la fiesta de Moros y Cristianos de Alcoy: Patrimonio Inmaterial. El gesto y la palabra”, a “Revista de la CECEL”, núm. 4, 2006, pàgs. 153-172.

Escrivia a “Archivo de arte valenciano” de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, i “Arte Español” de Madrid. I als diaris “Las Provincias” i “Levante” de València, “Información” d’Alcant, i “Ciudad” d’Alcoi, entre altres.

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.