Skip to content Skip to footer

. 2009. Doctor per la Universitat Complutense de Madrid.
. 1994. Postgraduate Diploma in Fine and Decorative Arts. The Victoria University of Manchester.
. 1992-1993. Postgraduate Diploma in Fine and Decorative Arts. Sotheby’s Educational Studies (Londres).
. 1992. Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat Complutense de Madrid.
. 1988-91. Diploma d’Antiquariat. Escola d’Art i Antiguitats (Madrid).

Director-propietari d’una galeria de pintura espanyola antiga i contemporània anomenada José de la Mano Galeria d’Art, situada a Madrid.

DOCÈNCIA
. Imparteix classes a la Universitat Autònoma de Madrid els cursos 2013-2014, 2012-2013 i 2011-2012.
. 21/06/2011. Arenas de San Pedro, Palau de la Mosquera, III Curs d’Història de l’Art, “La obra gráfica de Mariano Salvador Maella”.
. 23/06/2010. Roma, Reial Acadèmia d’Espanya a Roma. “España entre París y Roma. Miradas entrecruzadas en una Europa de las Artes”. Ponència: “Maella en Italia. Crónica artística de un pintor español en Roma”.
. 22/04/2010. Dallas, Meadows Museum. Conferència: “Goya and the Spanish Court Painters”.
. 09/04/2010. Madrid, Universitat Autònoma. Jornades “Perfiles profesionales del Historiador del Arte”. Conferència: “El Mercado del Arte como salida profesional”.
. 20/10/2009. Madrid, Universitat Complutense. “IV Seminario de Iniciación a la Investigación Histórico-Artística. El atribucionismo y sus problemas”. Ponència i taula rodona: “Connoisseurship y mercado del arte. Luces y sombras de dos polémicos compañeros de viaje”.
. 03/07/2008. El Escorial, Universitat Complutense. Taula rodona (curs d’estiu): “Goya y lo Goyesco”.
. 15/05/2007. Toledo, Museu de la Santa Creu. Conferència: “Boceto de ángeles niños para el Ochavo de la santa Catedral Primada de Toledo: Autor Mariano Salvador Maella”, al cicle de presentació de peces adquirides per la Junta de Comunitats de Castella-La Manxa.
. Maig/2007. Madrid. Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres. Conferència “Las ferias internacionales de Arte”, al curs “Tasación de obras de arte y antigüedades”.
. 23/03/2006. Madrid. Universitat Complutense, Facultat de Geografia i Història. Taula rodona sobre “Salidas Profesionales de la Carrera de Historia del Arte”.
. 4/10/2001. Madrid. CSIC. Institut Diego Velázquez. Conferència: “Historia y práctica del mercado del arte”, al curs “Historiografía de la investigación en Historia del Arte”.
. 17/07/2004. Dublín, National Gallery of Ireland. Al cicle “Nature and Reality: Spanish and Portuguese Art in the Eighteenth Century”.
. Maig 2001. Madrid. Escola d’Art i Antiguitats. Conferència: “Mercado del Arte”.
. Curs 2000-2001. Madrid, Fundació General de la Universitat Politècnica. Conferència sobre mercat de l’art.
. Curs 2000-2001 i 1999-2000. Madrid, Universitat Autònoma. Professor invitat a l’assignatura “Historia de la fotografía II: historia de la fotografía”. Tema de la conferència: “El conocimiento y utilización de la cámara oscura en la España Ilustrada”. Responsable: Jesusa Vega.
. Maig 1999. Madrid. Escola d’Art i Antiguitats. Conferència: “Mercado del Arte”.

COMISSARIAT EXPOSICIONS
. Maig-juny 2012. Madrid, José de la Mano Galeria d’Art. “Clamor de Guerra. Dibujos y esculturas de Tomás Ferrándiz (1936-1939)”.
. Març-maig 2011. Santander, Fundació Marcelino Botín. “Mariano Salvador Maella (1739-1819). Dibujos de un pintor de cámara en la Ilustración”.
. Maig-juliol 2010. José de la Mano Galeria d’Art. “Dos miradas, una visión. Los dibujos de guerra de Carlos Sáenz de Tejada y Joaquín Valverde”.
. Març-maig 2010. José de la Mano Galeria d’Art. “José Duarte (1953-1956). En los orígenes del Equipo 57”.
. Novembre-desembre 2009. José de la Mano Galeria d’Art. “Manuel Calvo. Estudios y composiciones espaciales 1957-1964”.
. Octubre-novembre 2007. José de la Mano Galeria d’Art. “Máximo Ramos (1880-1944). Poesía pictórica gallega”.
. Octubre-novembre 2007. José de la Mano Galeria d’Art. “Geometría y movimiento. Juan Puig Manera (1955-1960). Un pintor cinético en París”.
. Abril-juny 2007. José de la Mano Galeria d’Art. “Mariano Andreu y los clasicismos modernos”.
. Març-maig 2006. José de la Mano Galeria d’Art. “Luis Feito (1953-1955). Memoria recuperada”.
. Octubre-novembre 2005. José de la Mano Galeria d’Art. “Virgilio Vallmajó (1914-1947). Del neocubismo a la abstracción geométrica”.
. 2004. José de la Mano Galeria d’Art. “Ismael González de la Serna. Guaches y dibujos”.
. 2003. José de la Mano Galeria d’Art. “El papel del siglo XX. Dibujos españoles 1920-1990”.
. 2003. José de la Mano Galeria d’Art. “Miradas de la Ilustración. Retratos españoles del siglo XVIII”.
. 2002. José de la Mano Galeria d’Art. “Trazos de las Luces. Dibujos españoles del siglo XVIII”.

LLIBRES
. “Mariano Salvador Maella”, Saragossa, Aneto Publicacions, 2012.
. “Mariano Salvador Maella. Poder e imagen en la España de la Ilustración”, Madrid, Fundació Art Hispànic, 2011.
. “Catálogo razonado de los dibujos de Mariano Salvador Maella”. Santander, Fundació Marcelino Botín, 2011.

CAPÍTOLS DE LLIBRES
. “El cuaderno italiano de Mariano Maella y la fragilidad de la memoria”, a “Cuadernos italianos del Museo del Prado”. Madrid, Museu Nacional del Prado, 2013, pp. 486-595.
. “Towards Goya’s Royal Portraits. The evolution of the official iconography of Charles IV and Maria Luisa of Parma through their Court Painters”, al catàleg de l’exposició “Royal Splendor in the Enlightenment. Charles IV of Spain, patron and collector”. Dallas, Meadows Museum, 2010, pp. 79-97.
. Fitxes del catàleg de l’exposició “Royal Splendor in the Enlightenment. Charles IV of Spain, patron and collector”. Dallas, Meadows Museum, 2010:
-Fitxa [10A i 10B] Mariano Salvador Maella. Charles IV and Maria Luisa of Parma, p. 144.
-Fitxa [11] Francisco Goya. Charles IV, pp. 145-147.
-Fitxa [14] Mariano Salvador Maella. Juno orders Aeolus to Unleash the Winds against Aeneas, pp. 151-152.
-Fitxa [53] Mariano Sánchez. View of Malaga from the South, pp. 212-213.
-Fitxa [63] Mariano Salvador Maella. Spain and the Four Parts of the World, pp. 230-231.
. “Hacia las parejas reales de Goya. Evolución de la iconografía oficial de Carlos IV y María Luisa de Parma a través de sus Pintores de Cámara”, al catàleg de l’exposició “Carlos IV mecenas y coleccionista”. Madrid, Palau Reial de Madrid, 2009, pp. 75-92.
. Fitxes del catàleg de l’exposició “Carlos IV mecenas y coleccionista”. Madrid, Palau Reial de Madrid, 2009:
-Fitxa [1] Mariano Salvador Maella, p. 120.
-Fitxa [24] Mariano Salvador Maella, pp. 156-157.
-Fitxa [86] Mariano Sánchez, pp. 240-241.
-Fitxa [109-110] Mariano Salvador Maella, pp. 283-284.
-Fitxa [111-112] Francisco de Goya, p. 285.
-Fitxa [113-114] Francisco Bayeu, pp. 288-289.
-Fitxa [116] Manuel Salvador Carmona, pp. 292-293.
-Fitxa [123] Atribuido a Joaquín Inza, p. 302.
-Fitxa [139] Mariano Salvador Maella, pp. 331-332.
-Fitxa [143] Mariano Salvador Maella, pp. 339-341.
. “Bajo el signo de Goya. Los valencianos Mariano Maella, Agustín Esteve, Vicente López y la renovación de los géneros pictóricos en la Ilustración”, al catàleg de l’exposició “Pintores valencianos en el Museo de Bellas Artes de Asturias”. València, Museu de Belles Arts de València, 2009, pp. 29-53.
. Fitxes del catàleg de l’exposició “Dibujo español del Renacimiento a Goya. La colección de la reina María Cristina de Borbón”. Saragossa, Palau de Sástago, 2008:
-Fitxa [86] Mariano Salvador Maella, pp. 288-290.
-Fitxa [87] Mariano Salvador Maella, pp. 292-294.
-Fitxa [90] Anónimo Español, pp. 300-302.
. “Goya intruso. Arte y política en el reinado de José I (1808-1813)”, al catàleg de l’exposició “Goya en tiempos de guerra”. Madrid, Museu Nacional del Prado, 2008, pp. 55-82.
. “Goya versus Bayeu: de la Proclamación a la Exaltación de Carlos IV”, al catàleg de l’exposició “Francisco Bayeu y sus discípulos”. Saragossa, Cajalón, 2007, pp. 131-160.
. “En búsqueda de una imagen de la dinastía. La Familia de Carlos IV de Mariano Maella”. In Sapientia Libertas. Escrits en homenatge al professor Alfonso E. Pérez Sánchez, 2007 (2), pp. 647-655.
. “Colección de Carlos III”, veu de l’Enciclopèdia del Museu del Prado. Madrid, Fundació d’Amics del Museu del Prado, 2006, t. III, pp. 748-750.
. Exposició “Miradas de la Ilustración. Retratos españoles del siglo XVIII”. Madrid, José de la Mano Galeria d’Art, 2003:
-Introducción: El ámbito institucional y privado en el retrato español del siglo XVIII.
-Fitxa [2] Escuela Española siglo XVIII, pp. 18-19.
-Fitxa [4] Escuela Española siglo XVIII, pp. 24-25.
-Fitxa [5] Atribuido a José Joaquín Esquivel, pp. 26-27.
-Fitxa [8] Escuela Española siglo XVIII, pp. 36-37.
-Fitxa [9] Escuela Española siglo XVIII, pp. 38-39.
-Fitxa [11] Agustín Esteve y Marqués, pp. 46-47.
-Fitxa [12] Mariano Salvador Maella, pp. 48-51.
. “La idea sobre el lienzo: Gestación, función y destino del boceto en Goya y sus contemporáneos”, al catàleg de l’exposició “Goya y Maella en Valencia”. València, Museu de Belles Arts de València, 2002, pp. 41-57.
. Exposició “Trazos de las Luces. Dibujos españoles del siglo XVIII”. Madrid, José de la Mano Galeria d’Art, 2002:
-Introducción: El dibujo como instrumento en el proceso creativo del artista español del siglo XVIII, pp. 7-10.
-Fitxa [2] Mariano Salvador Maella. Escena mitológica, pp. 19-21.
-Fitxa [3] Mariano Salvador Maella. Muerte de Santa Leocadia, pp. 23-27.
-Fitxa [4] Francisco Bayeu. Majo con la capa y majo, pp. 29-33.
-Fitxa [5] Francisco Bayeu. Majo huyendo del toro, pp. 35-37.
-Fitxa [6] Francisco Bayeu. Estudio de Paños, pp. 39-41.
. “Lorenzo Tiépolo. Vida privada y oficio de un veneciano al servicio de Carlos III”, al catàleg de l’exposició “Lorenzo Tiepolo”. Madrid, Museu del Prado, 1999, pp. 78-95.
. “Francisco Bayeu y los frescos de la cúpula de la Colegiata de la Granja”, al catàleg de l’exposició “Francisco Bayeu 1734-1795”. Saragossa, Museu Camon Aznar, 1996, pp. 51-61.
. “Cinco siglos de pintores y escultores alicantinos”, a Expo-Alacant. Excma. Diputació d’Alacant, 1989, pp. 81-90.
. “Tiepolo’s comisión for the Collegiate church of the Holy Trinity at La Granja de san Ildefonso”, a Burlington Magazine, agost 1997, pp. 536-543.
. “Mariano Maella y la decoración de la casa del Labrador: Programas pictóricos para una villa rural de Carlos IV”, a “Reales Sitios”, núm. 170, 2006, pp. 20-41.
. “Maastricht. La feria de las vanidades”, a “Descubrir el Arte”, març 2002, pp. 88-92.
. “Dos Goyas bajo sospecha”, a “Descubrir el Arte”, maig 2001, pp. 44-51.
. “Pintores de Cámara de Carlos III en la Catedral de Toledo: Maella y Bayeu al servicio del Cardenal Lorenzana”, a “Reales Sitios”, núm. 143, 2000, pp. 52-60.
. “El mecenazgo artístico de los Borbones en el siglo XVIII”, a “Historia Abierta”, juliol-setembre 2000, pp. XI-XII.
. “Nuevas aportaciones a la intervención de Maella en la decoración de la Colegiata de la Granja”, a “Archivo Español de Arte”, 1998, pp. 375-390.
. “Un artículo inédito del arqueólogo José Ramón Mélida sobre el pintor Zacarías González Velázquez”, a “Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, 1996, pp. 373-394.

CONFERÈNCIES I PONÈNCIES EN ACTES DE CONGRESSOS
. “Mariano Sánchez y las colecciones de Vistas de Puertos en la España de finales del siglo XVIII”, al I Congrés Internacional de Pintura Espanyola Segle XVIII, Marbella, 1998, pp. 351-368.

Elegit acadèmic corresponent per Madrid de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi el 19 de febrer de 2014, aprovant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics Bonaventura Bassegoda i Hugas, Francesc Fontbona i de Vallescar, i Joan Antoni Solans i Huguet.

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.