Skip to content Skip to footer

La Corunya, 20 d’octubre de 1925 – Madrid, 22 de maig de 2020.

TÍTOLS ACADÈMICS
1948. Títol de llicenciat en Filosofia i Lletres, secció d’història, Universitat de Santiago de Compostel·la.
1949-1951. Becari de l’Institut ‘Padre Sarmiento’ del Consell Superior d’Investigacions Científiques. / Becari de la Universitat de Santiago per treballar a l’estiu a Astúries amb el doctor Schlunk. / Ajudant de la Càtedra d’Història de l’Art de la Facultat de Filosofia i Lletres de Santiago de Compostel·la.
1951-1952. Becari del Govern francès per realitzar estudis d’Història de l’Art a la Universitat de París i a l’Escola del Louvre. / Diplomat en Museologia a l’Escola del Louvre.
1952-1957. Lector de Llengua espanyola a París als Liceus de Sceaux i de Saint-Germanin-en-Laye. / Ajudant de la Càtedra d’Història de l’Art de l’Edat Mitjana a la Universitat de París.
1956-1957. Membre del tercer cicle d’Investigacions Científiques de França (CNRS).
1957. Títol de Doctor Excel·lent cum laude per la Universitat de Madrid. / Premi nacional “Marcelino Menéndez Pelayo” per la tesi doctoral “Arquitectura en Galicia durante el siglo XVII”.
1957-1959. Ajudant d’Història General de l’Art de la Facultat de Filosofia i Lletres de Madrid. / Professor adjunt interí a l’Institut Cardenal Cisneros de Madrid.
1957-1963. Becari de l’Institut Diego Velázquez del CSIC.
1958-1959, 1962-1963 y 1978-1980. Becari Fundació March.
1959-1962. Professor adjunt d’Història de l’Art de la Universitat de Madrid. / Encarregat de curs d’Història de l’Art Espanyol per a estrangers a la Universitat de Madrid.
1960-1964. Curs d’Estiu de Cultura Hispànica a la Universitat de Madrid.
1962-1964. Professor d’Història de l’Art de l’Escola Superior d’Arquitectura de Madrid.
1963-1965. Investigador de l’Institut Diego Velázquez del CSIC.
1965. Catedràtic numerari d’Història de l’Art de la Universitat de Múrcia.
1967. Guanyà per oposició la càtedra d’Història de l’Art Hispanoamericà de la Universitat de Sevilla.
1968. Cap del Servei Regional d’Informació Artística, Arqueològica i Etnològica del Distrite Universitari de Sevilla.
1971. Encarregat del curs d’Història de l’Art (Estudis Comuns) del Col·legi Universitari de Còrdova, Facultat de Filosofia i Lletres.
1973. Catedràtic d’Història de l’Art de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Complutense de Madrid.
1974-1975. Professor Extraordinari de la Universitat d’Estrasburg (França).
1981-1983. Vicerrector de la Universitat Complutense.
1982. Catedràtic per trasllat d’Història de l’Art Espanyol de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat Complutense de Madrid.
1991. Catedràtic Emèrit Universitat Complutense.

DISTINCIONS I CÀRRRECS ACADÈMICS
1963. Nomenat corresponent de la Societat Antropològica de Guatemala.
1965-1967. Director del Museu de Belles Arts de Sevilla.
1966. Membre actiu de l’International Council of Museums.
1967. Corresponent de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Santa Isabel d’Hongria de Sevilla. / Corresponent de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran de Madrid.
1968. Corresponent de la Societat Antropològica de Nicaragua.
1972. Membre del Comitè Internacional dels Congressos d’Història de l’Art.
1977. Caballer de les Palmes Acadèmiques del Ministeri d’Educació de França.
1978-1982. Conseller Artístic de la Casa de Velázquez de Madrid, nomenat pel Ministeri d’Educació del Govern francès.
1981. President de l’Associació Espanyola de Crítica d’Art, de la qual fou membre internacional. / President de l’Associació per a la Defensa i el Foment de l’Orgue Espanyol.
1982. Membre de l’Institut d’Estudis Albacetenses.
1983-1985. Vocal de la Comissió per al seguiment dels Inventaris Artístics del Ministeri de Cultura. / Vicepresident de l’Institut d’Estudis Madrilenys.
1985. Vicepresident d’ICOMOS a Espanya. / Corresponent de l’Acadèmia d’Extremadura.
1987. Acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran de Madrid.
1987-1988. Visiting Scholar The J. Paul Getty Trust, Santa Mònica (Califòrnia), EUA.
1988-1992. President del Congrés Espanyol d’Història de l’Art.
1988. Consell d’Europa, membre del Comitè per a “Routes du Barroque”.
1989. Acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Telm, Màlaga. / Representant d’ICOMOS (UNESCO) a la Comissió del Patrimoni Artístic de Santiago de Compostel·la i del Camí de Santiago. / Vocal del Consell Assessor del Patrimoni Nacional, Madrid.
1990. Assessor del president del Patrimoni Nacional (Palau Nacional).
1991. Acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia de les Lletres i les Arts d’Extremadura. / Censor de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran.
1992. Vicepresident d’Hispània Nostra.
1993. Vocal del Premi Príncep d’Astúries de les Arts. / Assessor Artístic de la Fundació Col·lecció Thyssen-Bornemisza. / Membre del Consell de Fàbrica de la Catedral de Santiago de Compostel·la.
1994. President de la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Béns del Patrimoni Històric Espanyol.
1995. Patró de l’Acadèmia d’Espanya a Roma, Ministeri d’Afers Exteriors. / Membre als jurats de la COE per a la concessió dels premis d’art i arquitectura.
1996. Acadèmic director del museu de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran. / Chevalier de l’Ordere National du Mérite de França. / Patró de la Fundació Fenosa.
1997. Acadèmic corresponent de l’Acadèmia Nacional de Belles Arts de Portugal.
1998. Acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia Gallega de Belles Arts de Nostra Senyora del Rosari, La Corunya. / Acadèmic corresponent de l’Acadèmia Nacional de Belles Arts, República Argentina. / Patró de l’Institut València de Don Joan, Madrid. / Acadèmic bibliotecari de l’Institut d’Espanya, representant la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran a l’Institut.
2001. Elegit acadèmic corresponent per Madrid de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi el 16 de maig, aprovant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics de número Jordi Bonet i Armengol, Francesc Fontbona i de Vallescar, i Leopoldo Gil Nebot.
2006. Acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia de Belles Arts i Ciències Històriques de Toledo.
2008. Elegit director de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran.

ALTRES ACTIVITATS
. 1960-1963. Secretari de la revista “Goya” de la Fundació Lázaro Galdeano.
. 1968. Realitzà les excavacions del descobriment de la ciutat colonial de León Viejo a Nicaragua.
. 1973. Organitzà l’exposició “El libro de Arte en España” per al ‘XXIII Congreso Internacional de Historia del Arte en Granada’, a l’Hospital Reial, en col·laboració amb el senyor Emilio Orozco Díaz.
. 1975. Pronuncià la conferència inaugural del ‘Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio’, a Vicenza, Itàlia, sobre “Il Teatro Spagnolo nel contesto del teatro barroco europeo”.
. 1975-1980. Col·laborador del Centre d’Estudis i Publicacions del Banc Urquijo.
. 1978. Comissari espanyol per a l’exposició “Firenze en la Toscana dei Medici nell’Europa del Cinquecento”, celebrada a Florència el 1980. / Dirigeix el curs “La vanguardia artística: mito y realidad”, a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Santander.
. 1979. Dirigí el Primer Simposi d’Urbanisme i Història a la Universitat Complutense de Madrid i coordinà la publicació d’un volum de les seves actes.
. 1980. Director del curs “Picasso” a la Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Santander.
. 1981. Director del curs “El Surrealismo” a la Universitat Menéndez Pelayo de Santander. / Comissari de l'”Exposición Bibliográfica del Libro Antiguo de Arquitectura en España”, patrocinada pel Consell Superior d’Arquitectes d’Espanya a les Sales Nobles de la Biblioteca de Madrid.
. 1982. Membre del ‘Centro Internazionale di Studi sul Barroco Mediterráneo’, Siracussa, Itàlia. / President d’ARCO, Fira Internacional d’Art, a IFEMA, Madrid.
. 1985. Coordinador de l’exposició “Utopía y realidad de la Arquitectura de la primera mitad del siglo XVIII (Scarlatti en España)”.
. 1986. Organització i direcció del “II Congreso de Órgano Español”, del 26 al 28 de maig, Ministeri de Cultura, Madrid.
. 1987. Organització i direcció del Congrés Internacional “El Arte de las Cortes Europeas en el siglo XVIII”, Madrid-Aranjuez, del 27 al 29 d’abril, Comunitat de Madrid, Patrimoni Nacional i Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran. / Simposi “Tradiciones Hispánicas en la Arquitectura y el Urbanismo Americanos”, 16-18 d’octubre, Center of the Studes of American Architecture, Buell Hall, Columbia University, Nova York, comunicació “Los Sacromontes en España y Portugal”. / Jurat Premi Fundació CEOE, Confederació Espanyola d’Organitzacions Empresarials, 28 d’octubre. / “Centri e Periferie del Barroco”, Sicília, 3-9 de novembre, Catània, Siracussa, Itàlia. / Congrés “Urbanismo en Hispanoamérica”, Sevilla, Junta d’Andalusia, 16-19 de novembre, comunicació “La ciudad del barroco”. / Trobada d’experts del barroc, Consell d’Europa, Schloss Hofen, Lochau-am Bodenset (Àustria), 28 i 29 de novembre.
. 1988. Jornades d’Intervenció en Centres Històrics, Toledo, 4-6 de març, taula rodona amb Chueca Goitia, Sainz de Oiza i González Valcárcel. / “Massoneria e Architettura”, Florència, 15-17 d’abril.
. Col·laborador del projecte “Itinéraires culturels européens: ‘Routes du Baroque'”, Directio de l’Enseignement, de la Culture et du Sport, Conseil de l’Europe.
. 1989. Comissari espanyol per a la “XXI Exposition d’Art du Conseil de l’Europe 1991. Emblêmes de la Liberté. L’image de la République dans l’Art du XVI au XX siècle”. / President del ‘Certamen de Pintura I Mostra Unión Fenosa’, La Corunya. / Vocal del Patronat de l’Acadèmia d’Història, Arqueologia i Belles Arts a Roma.
. 1990. VI Curs de Postgrau de Planificació y Gestió Urbanística per a alumnes hispanoamericans, Institut Administració Pública, 15 de gener al 15 de juliol.
. President de la ‘II Mostra de Arte Fenosa’.
. 1992. Membre del Comitè Científic de l’exposició ‘Tesoros de España’ al Pavelló d’Espanya de l’Exposició de Sevilla. / Vocal de la Comissió per a la selecció d’obres d’art al Pavelló d’Espanya, Exposició Universal de Sevilla. / Assessor de l’exposició “Santiago y América”, Xunta de Galícia, Santiago de Compostel·la.
. Discurs de contestació en la sessió del nomenament de Doctor Honoris Causa de la Universitat Complutense del professor Ernest Grombich.
. 1995. Comissari de l’exposició “Filippo Juvarra. Architetto delle capitali da Torino a Madrid 1714-1736”, Torí, Palau Reial, 6 de setembre al 10 de desembre.
. 1996. Comissari de l’exposició itinerant “Figuras madrileñas años 70 en la Colección Arte Contemporáneo”, Santiago: Casa de la Parra, Pamplona: Museu de Navarra, Museu de Terol.
. 1998. Comissari de l’exposició “Filippo Juvarra el’architettura europea”, Nàpols, Palau Reial, Sala Dòrica, 19 de juny al 19 de setembre.
. Comissari de l’exposició “Arquitecturas y Ornamentos Barrocos. Los Rabaglio y el arte cortesano del siglo XVIII en Madrid”, Madrid: Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, del 10 de novembre de 1997 al 6 de gener de 1998; Ticiano: Pinacoteca Cantonale Giovanni Züst, del 14 de maig al 29 de juny de 1998; Múrcia: Sala del Martell de la Caixa d’Estalvis del Mediterrani, octubre 1998; Alacant, novembre 1998; València, desembre 1998; Oriola, gener 1999.
. Comissari de l’exposició “Vanguardias históricas. Arte español 1918-1939 en la Colección Arte Contemporáneo”, La Corunya: Fundació Barrié de la Maza, del 2 d’octubre al 13 de desembre de 1998; Valladolid: Museu de la Passió, gener-febrer 1999.
. President de la ‘III Mostra de Arte Fenosa’.
. President dels ‘Cursos de Arte Mojácar’, Almeria.
. Dirigí l’Atles del Barroc (UNESCO).
. Impartí cursets i conferències a universitats espanyoles i estrangeres: Universitat Internacional Menéndez Pelayo, a Santander i Sevilla. París (Nanterre). Estrasburg (França). Bratislava (Eslovènia). Praga (República Txeca). Varsòvia i Cracòvia (Polònia). Nova York. Duky University, Carolina del Nord. Universitat Nacional Autònoma de Mèxic. Escola de Restauració de Churubusco (Mèxic). Guanajuato (Mèxic). Guatemala. Universitat dels Andes a Bogotà (Colòmbia). Quito (Equador). Sant Carles de Lima (Perú). Universitat de la Paz (Bolívia). Escola d’Arquitectura de Tucumán i Mendoza (Argentina). Ecole des Hautes Etudes (París). Escola d’Arquitectura de Delft (Holanda).
. Assistí a nombrosos congressos i col·loquis internacionals a Santiago de Compostel·la, Granada, Barcelona, Londres, París, Poitiers, Tours, Burdeus, Colònia, Stuttgart, Copenhague, Viena, Roma, Florència, Venècia, Pàdua, Bolònia, Gènova, Nàpols, Reggio-Calàbria, Siracussa, Atenes, Nova York, Mèxic, Buenos Aires, etc.
. Assistí als congressos i col·loquis espanyols organitzats per l’Associació Espanyola d’Historiadors de l’Art a Trujillo, Saragossa, Barcelona, Múrcia, Pamplona, Càceres i Lleó.

PUBLICACIONS
. “Ovidio Murguía. Estudio y catálogo de su obra”, Institut Padre Sarmiento del CSIC, Santiago de Compostel·la, 1952, 8 ils.
. “Un Soneto sobre Diego de Romay”, a “Cuadernos de Estudios Gallegos”, tom VII, Madrid, 1952, pp. 298-300.
. “Variaciones en torno al paisaje”, a “Grial”, Vigo, 1953, pp. 59-93.
. “Manuel Comeiro”, Vigo, 1953, 15 pp., 30 làms. en negre.
. “Van Gogh et le réalisme”, a “Sciences Humaines”, Université de Lille, fasc. 74, 1954, pp. 167-173.
. “Sur la barroque sévillan”, a “Annales, Sciences et Civilisations”, núm 3, Université de Paris, 1955, pp. 399-404.
. “Henri Laurens”, a “Goya”, núm. 10, Madrid, 1956, pp. 258-263, 8 ils.
. “L’Ecole de Valladolid”, a “L’Oeil”, núm. 45, París, 1958, pp. 20-27, 9 ils.
. “Arte español y portugués”, a “Grand Larousse Encyclopédique”, París, 1959.
. “Arte en Emilia, Romaña, Toscana e Italia Meridional”, a “Italia y Vaticano”, Madrid, 1959.
. “El Urbanismo barroco y la Plaza del Obradoiro en Santiago de Compostela”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 127, Madrid, 1959, pp. 215-227, 2 làms.
. “Borromini”, a “Goya”, núm. 33, Madrid, 1959.
. “La Arquitectura en Finlandia”, a “Goya”, núm. 34, Madrid, 1959.
. “Los Museos y la Enseñanza”, a “Arbor”, núm. 160, Madrid, 1959.
. “Gutiérrez Solana”, a “Arbor”, núm. 161, Madrid, 1959.
. “Henri Moore”, a “Arbor”, núm. 162, Madrid, 1959.
. “Mosaicos de Ravena”, a “Arbor”, núm. 163-164, Madrid, 1959.
. “Veinte años de restauración monumental”, a “Arbor”, núm. 168, Madrid, 1959.
. “Un Museo y varias exposiciones”, a “Arbor”, núm. 171, Madrid, 1960.
. “Velázquez y los jardines”, a “Goya”, núm. 37-38, Madrid, 1960.
. “La Arquitectura en Galicia durante el siglo XVII”, a “Goya”, núm. 39, Madrid, 1960.
. “Túmulos del Emperador Carlos V”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 129, Madrid, 1960, pp. 55-66, 2 làms.
. “Velázquez arquitecto y decorador”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 130-131, Madrid, 1960, pp. 215-249, 12 làms.
. “La Iglesia de San Juan de Madrid y las exequias de Velázquez”, a “Varia Velazqueña”, Madrid, 1960, pp. 705-708.
. “Las Descalzas Reales”, a “Arbor”, núm. 182, Madrid, 1961.
. “La obra grabada de Picasso”, a “Arbor”, núm. 183, Madrid, 1961.
. “La exposición de arte románico en Barcelona y Santiago”, a “Arbor”, núm 191, Madrid, 1961, pp. 115-118.
. “Las peregrinaciones a Santiago de Compostela y el arte románico”, a “Goya”, núm. 43-45, Madrid, 1961, pp. 126-135, 11 figs.
. “La Arquitectura y las formas”, a “Arte y Hogar”, núm. 191, Madrid, 1961.
. “Iglesias madrileñas del siglo XVII”, col·lecció ‘Arte y Artistas’, Institut Diego Velázquez del CSIC, Madrid, 1961, 55 pp., 48 làms., 25 figs.
. “El Túmulo de Felipe IV, Herrera Barnuevo y los altares baldaquinos del barroco español”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 136, Madrid, 1961, pp. 285-296, 8 làms., 1 fig.
. “Rubens et l’Espagne”, a “Beaux-Arts”, núm. 972, Brussel·les, 1962.
. “Los Retablos de las Calatravas, José de Churriguera y Juan de Villanueva Padre”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 137, Madrid, 1962, pp. 21-49, 6 làms.
. “Alonso de Berruguete y el Renacimiento en España”, a “Revista de Información del INI”, Madrid, 1962, pp. 125-133, 17 ils.
. “Alonso de Berruguete”, a “Apollo”, vol. LXXVI, núm. 3, Londres, 1962.
. “André Lhote”, a “Goya”, núm. 47, Madrid, 1962, pp. 391, 2 ils.
. “Elena Colmeiro”, a “Cuadernos del Arte del Ateneo”, Madrid, 1962.
. “Velázquez y los Jardines”, a “Velázquez, son temps, son influence”, París, 1963, pp. 127-136.
. “Pittura Spagnola del Seicento ai tempi moderni”, Editorial Instituto d’Arti Grafiche, Bèrgamo, 1963, 106 pp., 65 làms. a color.
. “Retablos del siglo XVII en Puebla”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 143, Madrid, 1963, pp. 233-252, 6 làms.
. “Antecedentes españoles de las capillas abiertas hispanoamericanas”, a “Archivo de Indias”, núm. 91-92, Madrid, 1963, pp. 269-280, 7 làms.
. “El Arte español del siglo XX”, a “Historia de España Moderna y Contemporánea”, Madrid, 1963, pp. 237-243.
. “La Catedral de Zacatecas”, a “El Sol Zacatecano”, Zacatecas (Mèxic), 1964.
. “Renaissance and Baroque in the Moorish Gardens of Spain”, a “Apollo”, LXXIX, núm. 23, 1964, Londres, pp. 20-26, 10 ils.
. “Las iglesias y conventos de las carmelitas en México y Fray Andrés de San Miguel”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 145, Madrid, 1964, pp. 31-47, 12 làms.
. “Obras zurbaranescas en México”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 146-147, Madrid, 1964, pp. 159-168, 8 làms.
. “Una Inmaculada zurbaranesca en el Museo de la Academia de Puebla”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 146-147, Madrid, 1964, pp. 200-202, 1 làm.
. “El XXXVI Congreso Internacional de Americanistas”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 146-147, Madrid, 1964, pp. 265-267.
. “Nuevas obras y noticias sobre Colonna”, a “Archivo Español de Arte”, núm. 148, Madrid, 1964, pp. 307-312, 4 làms.
. “La Arquitectura en Galicia durante el siglo XVII”, Institut Padre Sarmiento del CSIC, Madrid, 1965, 600 pp., 390 làms., 25 figs., 3 mapes.
. “Las iglesias barrocas en Guatemala”, a “Anuario de Estudios Americanos”, Sevilla, 1965, pp. 705-765, 34 làms.
. “Arte”, a “España ayer y hoy”, Adelaide Burns, University of Birmingham, Londres, 1965, pp. 105-132.
. “Un biombo del siglo XVII”, a “Boletín Instituto Nacional de Antropología e Historia”, núm. 21, Mèxic, 1965.
. “Fermín Aguayo”, a “Artes”, núm. 66, 2a època, Madrid, 1965, pp. 1-4, ils.
. “Augusto Puig”, a “Artes”, núm. 70, 2a època, Madrid, 1965, pp. 18-19, 2 ils.
. “La Arquitectura de la época porfiriana en México”, a “Anales Universidad de Murcia”, 1966, 20 pp., 109 figs.
. “Lo indígena y lo popular en la Arquitectura barroca mexicana”, volum 4 del ‘XXXVI Congreso Internacional de Americanistas’, Sevilla, 1966, pp. 181-187.
. “Un biombo mexicano del siglo XVII”, volum 4 del ‘XXXVI Congreso Internacional de Americanistas’, Sevilla, 1966, pp. 277-283, 3 làms.
. “Aspectos renacentistas en la Catedral de Murcia”, a “S.I. Catedral, V Centenario de su Consagración”, Múrcia, 1966, pp. 27-36, 7 ils.
. “Arte prerrománico asturiano”, Ed. Polígrafa, Barcelona, 1967, 267 pp., 133 figs. (57 a color).
. “Orcajo”, al diari “Arriba”, Madrid, 14 juny 1966.
. “El Barroco en España y México”, Mèxic, 1967, 245 pp., 8 làms. a color. (Amb V. M. Villegas).
. “El Hospital de Belén, en Guadalajara (México) y los edificios de planta estrellada”, a “Archivo Español de Arte”, tom XL, núm. 157, Madrid, 1967, pp. 15-46, 2 figs., 4 làms.
. “L’Histoire de l’Art dans les Universités espagnoles”, a “L’Information d’Histoire de l’Art”, núm. 3, París, 1967, pp. 97-101.
. “Alonso Cano y el urbanismo español de su época”, al volum III “Centenario de Alonso Cano en Granada”, Estudis, Granada, 1968, pp. 139-164.
. “Integración de la cultura indígena en el Arte Hispanoamericano”, a “España en la crisis del Arte europeo”, col·loquis celebrats en commemoració dels XXV anys de la fundació del CSIC, Madrid, 1968, pp. 180-187, 2 figs.
. “La ciudad de Léon Viejo en Nicaragua”, al volum III de “Verhandlungen des XXXVIII Americanstenkongress”, Stuttgart-München, 1968, pp. 211-233, 13 ils.
. “El Renacimiento y el Barroco en los jardines musulmanes españoles”, a “Cuadernos de la Alhambra”, núm. 4, Granada, 1968, pp. 2-26, 26 làms.
. “Del Greco a Picasso. Significado de la Pintura Española”, a “Boletín de la Biblioteca del Jockey Club”, núm. 39, any XI, 2a època, Buenos Aires, 1970, pp. 31-46.
. “El Padre Pozzo y la Arquitectura Argentina”, a “Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas”, núm. 23, Universitat de Buenos Aires, pp. 28-35, 8 ils.
. “Pintura mural y arte del siglo XX”, a “El Arte de hoy ante el futuro”, Tercer Programa, Universidad Internacional Menéndez Pelayo, Santander, 1971, pp. 145-158.
. “Una valoración urbana y artística de Antequera”, a la 2a edició revisada del llibre de José María Fernández “Iglesias de Antequera”, Antequera, 1971, pp. 9-60.
. “Baroque ibérique. Espagne-Portugal-Amérique Latine”, a “Revue de l’Art”, núm. 13, París, 1971, pp. 106-107.
. “Tratados de Arquitectura y el Arte en Colombia: Fray Domingo de Petrés”, a “Archivo Español de Arte”, tom XLIV, núm. 174, Madrid, 1971, pp. 121-136, 2 làms.
. “Integración de lo indígena y lo hispanoamericano”, a “Boletín del Centro de Investigaciones Históricas y Estéticas de la Universidad Central de Venezuela”, núm. 12, Caracas, 1971, pp. 9-17.
. “Cerámicas de María Manrique y Francisco Cortijo”, catàleg de l’exposició “Tienda de Arte”, Madrid, 1971.
. “Les places octogonales en Espagne au XVIIIº siècle. VI Coloque International d’Histoire de l’Art de Lisboa”, a “Coloquio Artes”, núm. 2, 1972, pp. 25-29, 6 ils.
. “Discurso de apertura del Curso académico 1972-1973 del Colegio Universitario de Toledo”, sobre l’edifici de la Universitat de Toledo i el Cardenal Lorenzana, Toledo, 1972, 32 pp.
. “Julio López Hernández”, catàleg de l’exposició a la Galeria Juana Mordó, Madrid, 1973.
. “La Arquitectura porfiriana”, a “Revista de la Universidad Complutense de Madrid”, volum XXII, núm. 86, 1973, pp. 79-88.
. “El plano de Juan Gómez de Mora en la Plaza Mayor de Madrid en 1636”, a “Anales del Instituto de Estudios Madrileños”, tom IX, Madrid, 1973, pp. 1-37.
. “Les cimetières et l’architecture funéraire en Espagne et en Amérique Latine”, a “Neoclassicismo. Atti del convegno internazionale promesso dal Comité International d’Histoire de l’Art, Londres, 1971”. Publicat per l’Istituto di Storia dell’Arte della Universitá di Genova, Gènova, 1973, pp. 14-21, 7 làms.
. “Láminas en el Museo Pictórico y Escuela Óptica de Palomino”, a “Archivo Español de Arte”, tom XLVI, núm. 182, Madrid, 1973, pp. 131-144.
. “Antonio López García”, a “Goya”, núm. 116, Madrid, 1973, pp. 92-103.
. “La pintura de Joaquín Sanz”, catàleg de l’exposició a la Galeria Theo, Madrid, 1973.
. “El significado del Arte en nuestro tiempo”, Publicacions del Museu Carlos Meside, Edicions del Castro, La Corunya, 1974.
. “Orcajo, ‘una trayectoria’ 1962 a 1974”, catàleg de l’exposició a la Sala Luzán, Saragossa, 1974.
. “El frontón invertido”, a les actes del congrés “A Arte em Portugal no seculo XVIII. Bracara Augusta”, volum XXVII, Braga, 1974, pp. 63-87, 26 làms.
. “Urbanismo y Arquitectura en Almadén”, a “Goya”, núm. 122, 1974, pp. 83-88, 13 ils.
. “El coro, el altar del Perdón y los órganos de la Catedral de México”, a “Retablo Barroco en la Memoria de Francisco de la Maza”, Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, 1974, pp. 87-96, 1 làm.
. “Juan de Arfe y Villafañe ‘Escultor de Oro y Plata y Tratadista'”. Estudi introductori de l’edició facsímil de “Varia Commensuración para la Escultura y Architectura”, Llibres I i II, col·lecció Primeres Edicions, Sèrie Folio, núm. 4, Ministeri d’Educació i Ciència, Madrid, 1974.
. “‘Ronsel’ y el Arte de Vanguardia”, a “Ronsel. Revista de Arte”, número commemoratiu del cinquantenari de la seva publicació (1924-1974), Lugo, 1975, pp. 9-13, 10 ils.
. “Le scale imperiali spagnole”, a “Galeazzo Alessi e l’architettura del cinquecento. Atti del convegno internazionali di studi, Génova, 1974”, Sagep Editrice, Gènova, 1975, pp. 631-683, 15 ils.
. “Sempere”, introducció al catàleg de l’exposició al Banc de Granada, Granada, 1975, pp. 7-34.
. “Salvador Victoria”, catàleg de l’exposició a la Galeria Juana Mordó, Madrid, 1975.
. “Ángel Fernández de los Ríos y la génesis del urbanismo contemporáneo”, al volum de l’edició facsímil d'”El futuro Madrid. Paseos mentales por la capital de España (1868)”, Lis Llibres de la Frontera, Barcelona, 1975, pp. IX-IVC, 8 làms.
. “Dualidad y unidad en la obra de Sergio de Castro”, a “Colóquio Artes”, núm. 21, Lisboa, 1975, pp. 28-32, 6 ils.
. “Ángel Fernández de los Ríos”, a “Camp de l’Arpa”, núm. 20, Barcelona, 1975, pp. 13-21, 4 ils.
. “Introducción a ‘Las escalas imperiales'”, a “Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada”, 1975, pp. 75-111, 37 ils.
. “La antigua plaza de toros de Valladolid, hoy cuartel de la Guardia Civil”, a “Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología”, Universitat de Valladolid, 1975, pp. 217-225, 3 làms.
. “El Libro de Arte en España”, catàleg de l’exposició bibliogràfica per al XXIII Congrés Internacional d’Història de l’Art a Granada, 1973. Publicació de la Universitat de Granada, 1975, 1 volum, 288 pp., 120 ils., pp. 13-30.
. “Il teatro spagnolo nel contesto del teatro barroco europeo”, a “Bolletino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio”, tom XVIII, Vicenza, 1975, pp. 9-45, 4 figs., 10 làms.
. Pròleg al llibre de G. Kubler “La configuración del tiempo”, Alberto Corazón Ed., Madrid, 1975, pp. 1-4.
. “Abstract Art in Madrid”, a “Contemporary Spanish Art”, edited by William Duckes, published by The Art Digest, Inc., Nova York, 1975, pp. 20-37.
. “Gran formato”, catàleg de la Galeria Theo, Madrid, 1976.
. “José Guerrero”, catàleg de l’exposició a la Galeria Juana Mordó, Madrid, 1976.
. “El Barroco Jacobeo”, a “Historia 16”, núm. 2, 1976.
. “Fermín Aguayo”, catàleg de l’exposició a la Direcció General del Patrimoni Artístic i Cultural, Madrid, 1976, pp. 5-7.
. “Panorama de pintura actual en Sevilla”, catàleg de la “VII Exposició d’Art Actual”, Torre del Merino, Santillana del Mar, Santander, 1976.
. “El Bunker. Monumento funerario al delirio nazi”, a “Triunfo”, núm. 685, Madrid, 1976, pp. 36-38, 7 ils.
. “Juan de Arfe, Escultor y Ensayador de Oro y Plata”, Estudi introductori a l’edició del “Quilatador de Plata, Oro y Piedras”, col·lecció Primeres Edicions, Sèrie Folio, núm. 5, Ministeri d’Educació i Ciència, Madrid, 1976.
. “Apel·les Fenosa”, catàleg de l’exposició a la Galeria Ponce, Madrid, 1976.
. “Cuatro pintores de París”, catàleg de l’exposició a la Galeria Ponce, Madrid, 1976.
. “Semblanza de Julius von Schlosser”, a “Literatura Artística” de Julius von Schlosser, presentació, Ed. Cátedra, Madrid, 1976, pp. 11-16.
. “Le Musée d’Art Abstrait à Cuenca”, a “L’Oeil”, núm. 255, París, 1976, pp. 16-21.
. “La estructura urbana de Santiago de Compostela”, a “Proyecto y ciudad histórica. I Seminario Internacional de Arquitectura”, Santiago de Compostel·la, 1976, pp. 25-38.
. “La Biblioteca del arquitecto porfiriano Don Refugio Reyes”, a “Del Arte. Homenaje a Justino Fernández”, Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, Mèxic, 1977, pp. 155-164, 2 ils.
. “Julio Le Parc”, catàleg de l’exposició a la Direcció General del Patrimoni Artístic, Madrid, 1977.
. “25 años de la Galería Sur”, Santander, 1977.
. “Goya y la Libertad”, a “Historia 16”, any II, núm. 28, Madrid, 1978, pp. 84-90.
. “Arquitectura carcelaria en España”, a “Historia 16”, extra VII, octubre 1978.
. “Plan Castro”, estudi preliminar de l’edició facsímil de la “Memoria descriptiva del anteproyecto de Ensanche de Madrid, 1860”, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Madrid, 1978, pp. VII-LXV, 15 làms.
. “Práctica y Teoría del Arte en Julio Le Parc”, a “Bellas Artes”, núm. 59, Patronat Nacional de Museus, Madrid, 1978, p. 15.
. “Francis Bacon”, Fundació Juan March, Madrid, 1978.
. “Pintura y ciudad en Orcajo”, a “Batik”, núm. 39, Barcelona, 1978, p. 17.
. “Los Libros III y IV de Varia Commensuración para Sculptura y Architectura” de Juan de Arfe y Villafañe, edició facsímil, col·lecció Primeres Edicions, Secció Folio, núm. 5, Ministeri d’Educació i Ciència, Madrid, 1978.
. “Andalucía Barroca”, col·lecció ‘Arquitectura y Urbanismo’, Edicions Polígrafa, Barcelona, 1978, 340 pp., 504 ils.
. “Morfología y Ciudad”, col·lecció ‘Urbanismo y Arquitectura durante el Antiguo Régimen en España’, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 1978, 221 pp., 164 ils.
. “Ciudad y Arquitectura. La obra del equipo del Salado en Sevilla (Enrique Haro Ruiz, Luis Marín de Terán y Aurelio del Pozo Serrano)”, a “Arquitectura”, revista del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Madrid, núm. 211, 1978, pp. 5-7, 9 ils.
. “Plaza Mayor”, a “Madrid”, tom 1, Ed. Espasa Calpe, Madrid, 1979, pp. 41-60, 34 ils.
. “El cincuentenario de la Casa de Velázquez”, catàleg de l’exposició, Museu d’Art Contemporani, Madrid, 1979.
. “Las sanguinas de José María Sert”, a “Obras de Arte en el Banco Exterior de España”, Madrid, 1979, pp. 108-123, 11 figs.
. “La fiesta barroca como práctica del poder”, a “Diwan”, núm. 5/6, “Especial Barroco (I)”, Saragossa, 1979, pp. 53-85, 6 làms.
. “Simón García, Tratadista en Arquitectura”, en l’edició facsímil de “Compendio de Arquitectura y Simetría de los Templos, por Simón García”, Escola Nacional de Conservació, Restauració i Museologia Manuel del Castillo Negrete, Churubusco (Mèxic), 1979, pp. VII-XIII.
. “El ingeniero Pablo de Alzola y Minondo o las Obras Públicas como política regeneracionista”, a la reedició de “Historia de las Obras Públicas en España”, per Pablo Alzola, Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, Madrid, 1979, pp. 7-26.
. “Vida y obra de fray Matías de Irala, Grabador y Tratadista español del siglo XVIII”, Ed. Turner, Madrid, 1979, 129 pp., 32 figs., 61 làms.
. “La caja de órgano en España”, a “Música de España”, núm. 9, 1979, pp. 14-20, 4 ils.
. “Prodigios y maravillas de Miquel Navarro”, a “Arteguía”, núm. 51, 1979, pp. 18-19, 2 ils.
. “Ildefonso Cerdá, el Padre Caramuel y el Urbanismo hispanoamericano”, a “I Simposio de Urbanismo e historia urbana en España”, Universitat Complutense, Madrid, 1979, pp. 417-433, 3 làms.
. “La perennidad de la medalla”, catàleg del Premi Francisco Prieto 1979, Museu de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, Madrid, 1980, pp. 5-6.
. Pròleg al tom X d'”Historia de la Región Murciana”, autors: Francisco Chacón, María Manuela Ayala, Francisco Flores, J. L. González Ortiz, C. Gutiérrez-Cortines, Editorial Mediterránea, Múrcia, 1980, pp. VII-X.
. Pròleg al llibre de M. del Mar Lozano Bartolozzi “El desarrollo urbanístico de Cáceres (siglos XVI-XIX)”, Universitat d’Extremadura, Càceres, 1980, pp. 9-11.
. “Julio López Hernández”, catàleg de l’exposició al Palau de Cristall del Parc del Retir, Madrid, 1980, pp. 5-17.
. “La obra gráfica de Miguel Rodríguez Acosta”, catàleg de l’exposició a la Sala Celini, Madrid, 1980.
. “Fray Matías de Irala. Grabador madrileño”, cicle de conferències “Madrid en el siglo XVIII”, Ajuntament de Madrid, 1979, 36 pp.
. “La Arquitectura de la época porfiriana”, a “Cuadernos de Arquitectura y Conservación del Patrimonio Artístico”, núm. 7, Institut Nacional de Belles Arts, Mèxic, 1980, pp. 11-53, 74 ils. (Amb Francisco de la Maza).
. “Proyecto para una exposición de Arquitectura”, a “A x A”, Ministeri de Cultura, 1980.
. “Biografía de Arquitectura, Ingeniería y Urbanismo en España (1498-1880)”, Turner Libros i Topos Verlag, Madrid, Vaduz, 1980, 2 volums, 595 pp., 64 làms. (Amb J. E. García Melero, S. Diéguez Patao i S. Lorenzo Fornies).
. “Sevilla. Panorama artístico del siglo XX. Urbanismo y arquitectura. Artes plásticas”, a “Los andaluces”, Editorial Istmo, Madrid, 1980, pp. 569-593.
. “Julio Le Parc/Modulaciones”, a “Guadalimar”, núm. 52, 1980.
. “La Puerta del Sol: un espacio de sociabilidad en un centro urbano”, a “I Jornadas de Estudios sobre la Provincia de Madrid”, Diputació Provincial de Madrid, 1980, pp. 143-151.
. “Madrid”, presentació i coordinació del tom V de “Madrid”, Ed. Espasa Calpe, Madrid, 1980, pp. IX-XVI.
. “El Pardo”, a “Madrid”, Ed. Espasa Calpe, tom V, Madrid, 1980, pp. 1981-2000, 20 ils.
. “Manuel Ángeles Ortiz”, exposició homenatge, Museu Espanyol d’Art Contemporani, 1980.
. “Vieira da Silva”, Galeria Joan Prats, Barcelona, 1980, 44 pp., 70 ils.
. “San Giacomo di Compostela. Le via dei pellegrini”, Arnaldo Mondadori Editore, Milà, 1981, 138 pp.
. “Arte del Franquismo”, coordinador i autor d'”Espacios arquitectónicos para un nuevo orden”, pp. 11-46; i “El crepúsculo de los Dioses”, pp. 315-331, a “Cuadernos de Arte Cátedra”, Madrid, 1981, 333 pp. ils.
. “Arquitectura de las Plazas de Toros en Madrid”, a “Las Ventas. Cincuenta años de corridas: 1931-1981”, Cinquantenari de la Plaça de Toros ‘Monumental de las Ventas del Espíritu Santo’, Homenatge, Diputació Provincial de Madrid, 1981, pp. 20-40, ils.
. “Entre la superchería y la fe: El Sacromonte de Granada”, a “Historia 16”, núm. 61, Madrid, 1981, pp. 43-54, 10 ils.
. “Picasso en España”, a “Picasso, 1881-1981”, Taurus Ed., Madrid, 1981, pp. 137-153.
. “Homenaje a Picasso”, a “Andanzas”, any IV, núm. 22, Almeria, 1981.
. “La casa de campo o casa de placer en el siglo XVI en España”, a “A introduçao da Arte da Renancença na Península Ibérica, IV Centenario da morte de Joao de Ruao, Universidad de Coimbra, 1980”, Coimbra, 1981, pp. 135-145.
. “Manuel Ángeles Ortiz”, a “Homenaje al universal pintor giennense Manuel Angeles Ortiz”, Museu Provincial de Jaén, Jaén, 1981.
. “Realismo en España”, catàleg de l’exposició a l’Aula d’Arts Plàstiques de la Universitat Complutense de Madrid, Fundació Valdecilla, 1981.
. “Un emblema inédito de José de Churriguera”, a “Ars Auro Prior Studia Joanni Bialostocki Sexagenario Dicata”, Varsòvia, 1981.
. “García Mercadal y la arquitectura popular”, a l’edició de “La casa popular en España”, de García Mercadal, Ed. Gustavo Gili, Barcelona, 1981, pp. IX-XXII.
. “¿Qué es un tratado de arquitectura? o la biblioteca ideal del Perfecto Arquitecto y del Constructor práctico”, catàleg de l’exposició bibliogràfica “El Libro Antiguo de Arquitectura en España (1498-1880)”, Sales Nobles de la Biblioteca Nacional, Madrid, 1981, 13 pp., 17 làms.
. “Amalia Avia”, catàleg de l’exposició a la Galeria Biosca, Madrid, 1981.
. “El hondo latido de la Naturaleza en la pintura de Enrique Gran”, catàleg de l’exposició al Museu Municipal de Belles Arts de Santander, 1981.
. Pròleg al llibre de F. Benito “La Arquitectura del Colegio del Patriarca y sus artífices”, València, 1981, pp. 15-17.
. Pròleg al llibre d’Efrén García Fernández “Navía. Normas urbanísticas municipales”, Institut d’Estudis Asturians, Oviedo, 1981.
. Pròleg al llibre de M. Teresa Rivera Rodríguez “Arquitectura del siglo XVIII en la provincia de Orense. Los Pazos orensanos”, Caixa d’Estalvis Provincial d’Orense, 1981, pp. 19-20.
. Introducció al catàleg “Museo Municipal ‘Casa de la Asegurada’, Alicante. Colección Arte Siglo XX”, Alacant, 1981.
. “Antonio Saura”, catàleg de l’exposició antològica d’obra en paper, Sala Luzán, Caixa d’Estalvis de la Immaculada, Saragossa, 1981.
. “Vanguardia, cine, universidad”, a “Práctica fílmica y vanguardia artística en España – The Avant-Garde Film in Spain 1925-1981”, Editorial Universitat Complutense, Madrid, 1981, pp. 9-10.
. “Las ciudades españolas del Renacimiento al Barroco”, a “Vivienda y Urbanismo en España”, Banc Hipotecari d’Espanya, Madrid, 1982, pp. 105-135, 30 ils.
. “Ambas Castillas. Monumentos”, al fullet “Madrid, Ambas Castillas”, editat pel Patronat Municipal de Turisme, Ajuntament de Madrid, 1982.
. “La ejemplaridad de Miguel Pérez Aguilera”, catàleg de l’exposició antològica als Reials Alcàssers de Sevilla, 1982.
. “Manuel Fornés y Gurrea, Tratadista de Arquitectura del Tardo-neoclasicismo”, a “El Arte de Edificar”, amb l’edició facsímil d'”Observaciones sobre la Práctica del Arte de Edificar y Album de Proyectos Originales de Arquitectura, por Manuel Fornés y Gurrea”, Ed. Poniente, Madrid, 1982.
. “La ‘Calle Mayor’ de las ciudades españolas”, a “Centri Storici di Grandi Agglomerati urbani a cura di Corrado Maltese, Att. del XXIV Congreso Internazionale di Storia dell’Arte”, Bolònia, 1982, pp. 55-88.
. “‘Ronsel’ y el Arte de Vanguardia”, a “Ronsel Revista de Arte”, Edicions Sotelo Blanco, número commemoratiu del cinquantenari de la seva publicació 1924-1974, Barcelona, 1983, pp. 8-12, 10 ils.
. “El convento de Santa Clara de Arequipa y la arquitectura de los conventos de monjas en Hispanoamérica”, a “Actas del Simposio Internazionale Sul Barocco Latinoamericano”, Roma, 1980, Istituto Italo-Latino-Americano, tom I, Roma, 1982, pp. 221-232.
. “El grabado en España y su significación”, a “Estampas, cinco siglos de imagen impresa”, catàleg de l’exposició realitzada al Palau de Biblioteques i Museus, Ministeri de Cultura, Madrid, 1982, pp. 9-12.
. Pròleg al llibre d’I. Jiménez Blecua i M. Dolores Mateo García “El Palacio de la Magdalena. Santander”, Santander, 1982, pp. 9-11.
. “Los Ensanches y el urbanismo burgués del siglo XIX en España”, a “Oria della citta. Revista Internazionale di Stori urbana”, coordinació volum sobre “España: Arquitectura y Ciudad” i editorial d’aquest, Milà, núm. 23, 1982, pp. 3-4 i 27-34, 6 ils.
. Coordinador d'”Historia de las Artes Aplicadas e Industriales en España”, Manuales Arte Cátedra, Madrid, 1982, pp. 10-14.
. “Lekuona”, presentació de l’exposició antològica, Aula d’Arts Plàstiques, Universitat Complutense de Madrid, 1982.
. “Pinturas de Bitti y Holguín en Salta (Argentina)”, a “Miscelánea de Arte”, volum en homenatge al senyor Diego Angulo Iñíguez, Institut Diego Velázquez del CSIC, Madrid, 1982, pp. 202-204, 2 ils.
. “La Nueva Pintura Sevillana”, Museu d’Art Contemporani, Ministeri de Cultura, Sevilla, 1982.
. “Medallas”, a “Historia de las Artes Aplicadas e Industriales en España”, coordinador, Ed. Cátedra, Madrid, 1982, pp. 243-246, ils.
. “A través de antiguos tratados de arquitectura. El arte de construir”, a “Obras. Revista de Construcción”, any XLVIII, núm. 143, Madrid, 1982, pp. 24-27.
. “El convento de Santa Catalina de Arequipa”, a “Armitano Arte”, núm. 2, Caracas, 1982, pp. 81-92, 12 ils.
. “Dos escultores, Emilio Barral y Francisco Pérez Mateo”, Aula d’Arts Plàstiques, Universitat Complutense de Madrid, 1982-1983.
. “La evolución de la caja de órgano en España y Portugal”, a “El Órgano español”, Actes del I Congrés 1981, Ed. Universitat Complutense de Madrid, 1983, pp. 243-354.
. “La pintura surrealista: etapas y problemas”, a “El Surrealismo”, coordinador, Ed. Cátedra, Madrid, 1983, pp. 9-16.
. “La Casa de Campo o Casa Rústica según Fray Miguel Agustín Tratadista de Agricultura del siglo XVII”, a “Soluciones Arquitectónicas de Viviendas unifamiliares en el medio rural”, tom 1 – Documentació, Ministeri d’Obres Públiques i Urbanisme, MOPU, Madrid, 1983, pp. 12-13, 8 ils.
. “Barock in Andalusien”, Schuler Verlagsellschaft, Merrsding, 340 pp., 504 ils.
. “Bartolomé Estaban Murillo y Juan de Valdés Leal”, a “Boletín de Hispania Nostra”, núm. 19, 1983.
. “Pintura y Realidad en Xavier Valls”, catàleg de l’exposició, Direcció General de Belles Arts, Madrid, 1983, pp. 7-16.
. “Pórtico a Atlántica”, Pazo de Xelmirez, Santiago de Compostel·la, 1983.
. “El edificio Rockefeller de Manuel Sánchez Arcas y Luis Lacasa”, a “Arquitectura”, núm. 241, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Madrid, 1983, pp. 69-72, 8 ils.
. Pròleg al llibre de M. Cruz Morales Saro “Javier González de Riancho. Arquitecto. 1881-1953”, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Cantàbria, Gijon, 1983.
. Pròleg al llibre de M. Victoria Carballo-Calero Ramos “La Ilustración en la revista ‘Nos'”, Publicacions de la Diputació d’Orense, Orense, 1983, pp. 6-7.
. “Aspectos del Libro de Arte en España”, a “La Cultura del Libro”, Fundació Germán Sánchez Ruipérez, Madrid, 1983, pp. 239-254.
. “Fernand Léger, pintor moderno”, Fundació Juan March, Madrid, 1983, 23 pp., ils.
. “Semblanza”, a “A. Pérez Bellas”, Ajuntament de Vigo, 1983, pp. 10-13.
. “La fiesta barroca como práctica del poder”, comentari d’E. W. Palm i Jorge Albergo Manrique a “El Arte Efímero en el mundo hispánico”, Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, 1983, pp. 43-84.
. “La última arquitectura efímera del Antiguo Régimen”, introducció a l’edició facsímil de la “Descripción de los ornatos públicos con que la Corte de Madrid ha solemnizado la feliz Exaltación al Trono de los Reyes Nuestros Señores Don Carlos III y Doña María Luisa de Borbón… (Madrid, 1789)”, Ed. Gustavo Gili, Barcelona, 1983, pp. 5-32.
. “Manuel Colmeiro”, a “Galicia en Madrid”, any II, núm. 7, 1983.
. “El Arte en 1983”, a “Anuario El País”, Madrid, 1984, pp. 216-219.
. “El Barroco en España”, a “Atti del Convegno Nazionale Arte e Cultura del ‘600 el del ‘700 in Sardagna, 1983”, Edizioni Scientifiche Italiana, 1984, XIL-LVIII, 6 figs.
. “La Fábrica de Tabacos en Sevilla, primer edificio de la arquitectura industrial en España”, a “Sevilla y el Tabaco”, exposició al Rectorat de la Universitat de Sevilla, 1984, pp. 47-66, ils.
. “Libros y ciudad”, Enebros, Madrid, 1984, 6 pp., 3 ils.
. “Juan Caramuel de Lobkowitz Polígrafo paradigmático del barroco”, estudi preliminar de l’edició facsímil dels 3 volums de “La Arquitectura Civil Recta y Oblicua”, Ed. Turner, Madrid, 1984, tom I, pp. VII-XLII, 3 làms.
. “Bernini e l’America Latina”, a “Gian Lorenzo Bernini Architetto e l’architettura europea del sei-settencento”, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma, 1984, pp. 685-692.
. “Antonio López Torres, pintor del realismo cotidiano”, Fundació Cultural de la Mancha, Madrid, 1984, 76 pp., 44 ils.
. “Notas sobre la vida y obra del pintor Claudio Díaz”, a “Claudio Díaz, 1974-1984”, Obra Cultural Mont de Pietat y Caixa d’Estalvis de Sevilla, 1984.
. “La casa de campo o casa rústica según Fray Miguel Agustín, tratadista de agricultura del siglo XVI”, a “Boletín de Hispania Nostra”, núm. 22, Madrid, 1984, pp. 16-17.
. “Monasterios Reales del Patrimonio Nacional”, Patrimoni Nacional-Luna Wemberg Editors, Barcelona, 1984, 246 pp., 178 ils.
. “El Edificio del Ferial de Albacete y la Arquitectura de la Ilustración”, a “Actas del Congreso de Historia de Albacete”, tom III, Edat Moderna, Albacete, 1984, pp. 495-513, 6 làms.
. “Las pequeñas ciudades históricas de España”, a “Hispania Nostra”, núm. 22, 1984, p. 7.
. “Torre Farfán y la fiesta de la conmemoración de San Fernando en Sevilla, en 1671”, introducció a l’edició facsímil “Fiestas de la Santa Iglesia Metropolitana y Patriarcal de Sevilla al nuevo culto del Señor Rey San Fernando”, per Fernando de la Torre Farfán, Fons de Cultura de Sevilla, Focus, Sevilla, 1984, pp. VII-XX, 1 il.
. “Los conventos de monjas en el barroco andaluz”, a “El barroco en Andalucía”, tom I, Universitat de Còrdova, 1984, pp. 235-239.
. “‘L’Age d’Argent’ de l’art espagnol”, al catàleg de l’exposició “50 Ans d’Art Espagnol”, Galerie des Beaux-Arts, Burdeus, 1984, pp. 19-33.
. “Urbanismo barroco en Andalucía”, a “El barroco en Andalucía”, tom I, Universitat de Còrdova, pp. 239-244.
. “La Arquitectura en Galicia durante el siglo XVII”, reimpressió, Institut Padre Sarmiento del CSIC, Madrid, 1984, 615 pp., 302 làms., 26 figs.
. Pròleg al llibre “Adolfo Guiard” de Javier González de Durana, Museu de Belles Arts de Bilbao, Bilbao, 1984.
. “El escultor José Planes”, a “Contraparada”, Múrcia, 1985, pp. 15-16.
. “En la vanguardia del Arte”, catàleg Juana Mordó, 1985, pp. 76-81.
. “Le chemin et la cathédrale de Saint-Jacques de Compostelle à l’époque baroque”, catàleg de l’exposició “Saint-Jacques de Compostelle, 1000 ans de pélerinage”, Europàlia 85, Gant, 1985, pp. 61-70.
. “Santiago de Compostela. La vía del peregrino”, Ed. Orbis-Montena, Madrid, 1985, 138 pp.
. “La Plaza Mayor de Madrid. Escenario de la Corte”, a “Colóquio. Artes”, Fundació Calouste Gulbenkian, núm. 64, Lisboa, 1985, pp. 54-61.
. “La Plaza Mayor Hispanoamericana, generadora de la ciudad”, a “Perfil de la Ciudad Americana, siglos XVI a XVIII”, exposició realitzada amb motiu del ‘V Encuentro Europeo de Ciudades Históricas’, Arxiu General d’Índies, Sevilla, 1985, pp. 25-40.
. “La polémica Ingenieros-Arquitectos en España. Siglo XIX”, Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, Madrid, 1985, 432 pp., 8 làms. (Amb Fátima Miranda i Soledad Lorenzo).
. “El Escorial, monumento de la Contrarreforma (I)”, a “Boletín de Hispania Nostra”, núm. 27, 1985.
. “La catedral de Jaén. Arquetipo de la Arquitectura hispánica”, a “Jaén. La Catedral”, Ajuntament i Junta d’Andalusia, Jaén, 1985, pp. 11-13.
. “Galerías, exposiciones y manifestaciones artísticas”, a “Madrid, objetivo cultural”, Caixa d’Estalvis i Mont de Pietat de Madrid, 1985, pp. 377-387.
. “Las Órdenes militares y el urbanismo en Hispanoamérica”, a “Actas del Simposio El Arte y las Ordenes Militares”, Comitè Espanyol d’Història de l’Art, Càceres, 1985, pp. 39-42.
. “Utopía y realidad en la arquitectura de la primera mitad del siglo XVIII en España”, catàleg de l’exposició “Domenico Scarlatti en España”, Museu Municipal de Madrid, 1985, pp. 19-82.
. “Las plazas regulares porticadas del siglo XIX en Cataluña”, a “II Simposio Urbanismo e Historia Urbana, en el mundo hispano”, Edicions de la Universitat Complutense de Madrid, 1985, pp. 1065-1104, 14 figs.
. “Arte y realidad en Antonio López García”, catàleg de l’exposició al Museu d’Albacete, Fundació Juan March, 1985.
. “Alcalá. Centro histórico primordial”, pròleg al llibre de M. José Arnáiz i J. L. Sancho “El Colegio de los Irlandeses”, Fundació Colegio del Rey, Alcalà d’Henares, 1985, pp. 11-15.
. Pròleg del “II Simposio Urbanismo e Historia Urbana en el Mundo Hispano (1982)”, Edicions de la Universitat Complutense de Madrid, 1985, pp. 11-12.
. Pròleg al llibre de M. Teresa Dabrio González “Los Ribas. Un taller andaluz de escultura del siglo XVII”, Publicacions del Mont de Pietat i Caixa d’Estalvis de Còrdova, Còrdova, 1985, pp. 9-10.
. “Iglesias madrileñas del siglo XVII”, col·lecció Art i Artistes, Institut Diego Velázquez del CSIC, 2a edició revisada i augmentada, Madrid, 1985.
. “Cajas de órganos en Guatemala”, Estudis en homenatge al professor Sidney David Markman, volum I, Institut Fernández de Oviedo del CSIC, Madrid, 1985, ils.
. “La obra emblemática de Amadeo Gabino”, catàleg de l’exposició al Museu d’Albacete, 1985.
. “Las chimeneas de El Escorial”, al catàleg de l’exposició “Ideas y Diseño (La Arquitectura)”, IV Centenari del Monestir d’El Escorial, MOPU, Madrid, 1986, pp. 99-110, 6 ils.
. “La Ciudad Hispanoamericana”, Gran Enciclopèdia d’Espanya i Amèrica, tom IX, Art, direcció, Editorial Espasa Calpe/Argantonio, Madrid-Sevilla, 1986, pp. 8-50.
. “Arquitectura y Urbanismo (1580-1680)”, a “Historia de España Ramón Menéndez Pidal”, tom XXVI, “El Siglo del Quijote”, Editorial Espasa-Calpe, Madrid, 1986, pp. 567-669.
. “Cerramientos y trazas de montea por Ginés Martínez de Aranda”, Servei Històrico-Militar i Comissió d’Estudis Històrics d’Obres Públiques i Urbanisme (CEHOPU), Madrid, 1986, pp. 9-34.
. “Andalucía monumental. Arquitectura y ciudad del Renacimiento y el barroco”, tom 59, Biblioteca de la Cultura Andalusa, Editoriales Andaluzas Unidas, Sevilla, 1986, 185 pp.
. “Los canales de difusión de la joven pintura”, a “Création et Marche de l’Art. Annexes aux Mélanges de la Casa Velázquez. Recontres, I”, Madrid, 1986, pp. 41-46.
. “El entorno urbano de Madrid en el siglo XVI”, a “Madrid en el Renacimiento”, exposició organitzada per la Comunitat de Madrid, Alcalà d’Henares, 1986, pp. 49-59.
. “Evocación de Montevideo”, a “Rábida”, núm. 2, Huelva, 1986, pp. 884-887.
. “Monumentalidad y límites de la Medalla”, exposició de models per a medalles, Premi Francisco Prieto, Museu de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, Madrid, 1986, pp. 6-80.
. “La Estrella Favorable y la Fortuna Crítica de Juan Gómez de Mora”, al catàleg “Juan Gómez de Mora (1586-1648), Arquitecto y trazador del rey y maestro mayor de obras de la Villa de Madrid”, Museu Municipal, Ajuntament de Madrid, 1986, pp. 163-167.
. “Las estancias interiores de Fernando Verdugo”, Galeria El Coleccionista, Madrid, 1986.
. “Córdoba en el siglo XVII: Arquitectura y urbanismo”, al catàleg de l’exposició “Antonio del Castillo y su época”, Diputació de Còrdova i Caixa d’Estalvis de Còrdova, 1986, pp. 199-206.
. “Arquitecturas efímeras, ornatos y máscaras. El lugar y la teatralidad de la fiesta barroca”, a “Teatro y fiesta en el Barroco. España e Iberoamérica”, compilat per José María Díez Borque, Barcelona, 1986, pp. 41-70.
. Pròleg al llibre d’Adrián Rodríguez Alpuche “El urbanismo prehispánico e hispanoamericano en México desde sus orígenes hasta la Independencia”, IEAL, 1986, pp. 9-10.
. Pròleg al llibre de Clementina Díez del Baldeón “Arquitectura y clases sociales en Madrid en el siglo XIX”, España Editores, Madrid, 1986, pp. XI-XII.
. Pròleg al llibre de J. M. Morán Turina i F. Checa Cremades “Las casas del Rey. Casas de campo. Cazaderos y jardines. Siglos XVI y XVII”, Ed. El Viso, Madrid, 1986, pp. 8-9.
. “La Casa-Palacio de Anglona”, a “Rehabilitaciones históricas. Informes de la Construcción”, Institut Eduardo Torroja, volum 38, núm. 348, Madrid, 1986, pp. 15-17, 7 figs.
. “El Camino de Santiago”, a “Cuadernos de Historia 16”, núm. 88, Madrid, 1987. (Amb J. L. Martín, J. M. Lacarra, J. Valdeón i J. Yarza).
. “Aspectos Renacentistas en la catedral de Murcia”, a “Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada”, núm. XVIII, Granada, 1987, pp. 41-47.
. “Régionalisme critique. Espagne, Architecture in Spain”, a “Techniques Architecture”, núm. 371, 1987, pp. 58-59.
. “El Real Sitio y Villa de Aranjuez en el siglo XVIII: Arquitectura y urbanismo”, a “El Real Sitio de Aranjuez y el Arte Cortesano del siglo XVIII”, Comunitat de Madrid-Patrimoni Nacional, Aranjuez, 1987, pp. 17-31.
. “El Santuario de Nuestra Señora de Las Ermitas (Orense)”, Obra Cultural Caixa Ourense, Orense, 1987, pp. 7-53.
– “La Ciudad Universitaria de Madrid; realidad y utopía de un proyecto para la modernización cultural de España”, a “La Ciudad Universitaria de Madrid”, tom I, COAM-UCM, Madrid, 1987, pp. 1-26.
. “El Órgano Español”, a “Actas del II Congreso Español de Órgano”, Ed. Ministeri de Cultura, Madrid, 1987, 542 pp.
. “Tres cajas de órganos en Guatemala”, a “Actas del II Congreso Español de Órgano”, Ed. Ministeri de Cultura, Madrid, 1987, pp. 484-485.
. “Una exposición ejemplar”, catàleg de l’exposició “Maestros contemporáneos”, Facultat de Belles Arts de Conca, Conca, 1987.
. “Las chimeneas de El Escorial”, Reial Monestir-Palau d’El Escorial, Estudis inèdits en el IV Centenari de l’acabament de les obres, Institut Diego Velázquez del CSIC, Madrid, 1987, pp. 75-94.
. “El depósito elevado del Canal de Isabel II en Madrid. Arquitectura, Técnica y Ciudad”, a “Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, núm. 64, Madrid, 1987, pp. 183-198, 3 figs.
. “La historiografía urbana en España”, a “Cuadernos de Historia del Arte”, núm. 7, Servei de Publicacions de la Universitat d’Extremadura, Càceres, 1987, 32 pp.
. “Los cafés históricos”, discurs d’ingrés a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, Madrid, 1987, 92 pp., 34 figs.
. “El nuevo Stella”, a “CYAN”, núm. 7, Madrid, 1987, pp. 7-8.
. Pròleg al llibre d’Aurora Miró Domínguez “Ronda. Arquitectura y urbanismo”, Caixa d’Estalvis de Ronda, 1987.
. Pròleg al llibre de Carl Hernmarok “Custodias procesionales en España”, Ministeri de Cultura, Madrid, 1987, pp. 12-13.
. “L’architecture et la sculpture sur le chemin de Saint-Jacques”, a “Un avenir pour notre passè”, Conseil de l’Europe, núm. 32, 1988, pp. 12-13, ils.
. “Un manuscrito inédito de Agustín de Betancourt sobre la purificación del carbón”, a “Fragmentos”, núm. 12-13-14, 1988, pp. 279-285.
. “El círculo o la perfección urbana. Notas a propósito del estudio monográfico sobre la plaza redonda de Valencia”, a “La Plaza Redonda de Valencia”, Col·lectiu d’Arquitectes Vetges tu i Mediterrània, València, 1988, pp. 11-12.
. “La retrospectiva de David Hockney”, a “CYAN”, núm. 9, 1988, p. 6.
. “España, país de pintores”, a “Cambio 16 Extra”, núm. 868, Madrid, 1988, pp. 4-7, ils.
. “Toledo barroco y neoclásico”, a “Simposio ‘Toledo ¿Ciudad viva? ¿Ciudad muerta?'”, Palau Lorenzana, Col·legi Universitari de Toledo, Toledo, 1988, pp. 301-110, 1 il.
. “El Barroco Americano”, a “Carlos III y la Ilustración”, del catàleg de l’exposició al Palau Velázquez de Madrid i Palau de Pedralbes de Barcelona, Ministeri de Cultura, 1988, pp. 415-425, 8 ils.
. “Proyecto y ostentación barroca en un dibujo de D. Teodoro Ardemáns”, a “El Arte en las Cortes Europeas del siglo XVIII. Comunicaciones del congreso Madrid-Aranjuez, abril 1987”, Comunitat de Madrid, 1989, pp. 147-152, 1 il.
. “Fray Lorenzo de San Nicolás, Juan Caramuel de Lobkowitz y Simón García”, a “Los tratados de Arquitectura. De Alberti a Ledoux”, Ed. Blume, 1988, pp. 98-100, 107-110 y 114-116.
. “A vueltas con el Barroco”, entrevista amb Juan Hernández, a “Reales Sitios. Revista del Patrimonio Nacional”, any XXV, núm. 95, 1988, pp. 11-16.
. “El concepto de puerta en la ciudad tradicional”, a “Las puertas de Madrid”, Galeria A, Madrid, 1988, pp. 17-38, 22 ils.
. “Las claves del urbanismo. Cómo identificarlo”, col·lecció Las Claves del Arte, Ed. Arin, Barcelona, 1989, 78 pp., ils.
. “Veinte años de Historiografía urbana en España”, a “Revista Ciudad y Territorio”, núm. 81-82, Institut Nacional d’Administració Pública-MAP, Madrid, 1989, pp. 19-23.
. “Agustín de Betancourt, Gaspar Melchor de Jovellanos y la minería de Asturias en la época de la Ilustración”, a “Actas del Congreso Internacional sobre Carlos III y la Ilustración”, tom II, Economia i Societat, Ministeri de Cultura, 1989, pp. 357-362.
. “Sentido y significado de una colección”, catàleg de l’exposició “Colección Amigos del Centro de Arte Reina Sofía”, Madrid, 1989, pp. 17-19.
. “Cuatro momentos estelares de Madrid y la Cultura”, a “Madrid Cultura Viva”, Ajuntament de Madrid, 1989, pp. 13-16.
. “Materia y abstracción en Rueda”, a “Gerardo Rueda. Exposición retrospectiva”, Casa del Monte, Madrid, 1989, pp. 27-29.
. “La expresión y la norma”, a “Tórculo, exposición antológica décimo aniversario”, Madrid, 1989, p. 55.
. “Los tratados de Cortes de Piedra Españoles en los siglos XVI, XVII y XVIII”, a “Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, núm. 69, 1989, pp. 29-62, 33 figs.
. “Sacromontes y Calvarios en España, Portugal y América Latina”, a “La ‘Gerusalemme’ di San Vivaldo e i Sacri Monti in Europa”, Centro Internazionale di Studi ‘La Geruselemme’ di San Vivaldo Montaione, Pacini Editori, Comuna di Montaione, 1989, pp. 173-213, 15 figs.
. “Castelao y la Vanguardia gallega de Lugo”, a “Actas Congreso Castelao”, Justo G. Beramendi i Ramón Villares, editors, Universitat de Santiago de Compostel·la, Xunta de Galícia i Fundació Castelao, Santiago de Compostel·la, 1989, pp. 374-483, 6 figs.
. “La historiografía urbana en España”, a “Història urbana i intervenció en el centre històric. III Setmana d’estudis urbans a Lleida, 1986”, Generalitat de Catalunya, Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona, 1989, pp. 37-56.
. “Memoria y realidad en la escultura de Julio López Hernández”, a “Julio López Hernández, escultor”, Cultural Albacete, Cultural Rioja, 1989, pp. 7-10.
. “Un documento inédito sobre Picasso en torno a su relación con los intelectuales españoles”, a “Ensayos. I Mostra Unión Fenosa”, La Corunya, 1989, pp. 33-42.
. Pròleg al llibre de María Dolores Gómez Tejedor “La Virgen de Botoa. Semblanza de Badajoz a través de su culto”, Ajuntament de Badajoz, 1989.
. “La piedra y sus prodigios”, catàleg Associació Gallega de Graniters, Vigo, 1990.
. “La ciudad y el arte en Iberoamérica”, a “América en el siglo XVIII-XX. III Simposio sobre el V Centenario del Descubrimiento de América”, Col·legi Zurbarán, Quinto Centenario, Ed. Turner, Madrid, 1990.
. Pròleg al llibre de José A. Miguel Muñoz Jiménez “Arquitectura Carmelitana”, Diputació Provincial d’Àvila, Institució Gran Duque de Alba, Àvila, 1990, pp. 9-12.
. “Fiesta, poder y arquitectura. Aproximaciones al barroco español”, Akal Arte y Estética, Madrid, 1990, 184 pp., 89 ils.
. “Arquitectura y urbanismo: La universidad como ‘Palacio de las Musas’ y ‘Ciudad del Saber’, con el apéndice ‘Diálogo sobre Universidad de México en 1554’, por Francisco Cervantes Salazar”, a “La Universidad de Alcalá”, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Madrid, Universitat d’Alcalà d’Henares, Madrid, 1990, tom II, pp. 91-131, 53 figs.
. “Geometría/Construcción”, a “Tórculo. Exposición Antológica Décimo Aniversario, 1979-1989”, Madrid, 1989, pp. 53-57, ils.
. “Dos ejemplos de Cortes de Cantería de Ginés Martínez de Aranda en Santiago de Compostela”, a “En torno al arte auriense. Homenaje a D. José González Paz”, Universitat de Santiago de Compostel·la, Diputació d’Orense, 1990, pp. 87-93, 9 ils.
. “Utopía y egiptología en ‘sueño balear’ de 1724”, catàleg exposició “Antonio Maya. Despendimiatos”, Sevilla, 1990, p. 11.
. “Las ciudades gallegas en el siglo XIX”, a “Arte y Ciudad en Galicia. Siglo XIX”, Fundació Caixa Galícia, Santiago de Compostel·la, 1990, pp. 85-133, 25 figs.
. “Los soportales en las ciudades españolas”, a “Libro de los de José Luis Borras”, Edicións do Castro, Sada, La Corunya, 1990, pp. 47-56.
. “Del viejo Madrid devoto”, al catàleg de l’exposició “Arte y devoción. Estampas de imágenes y retablos de los siglos XVII y XVIII en iglesias madrileñas”, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran i Ajuntament de Madrid, 1990, pp. XVII-XXII.
. “Imafronte”, pròleg al llibre “La fachada de la Catedral de Murcia” d’Elías Hernández Albadalejo, Múrcia, 1990, p. XVII.
. “Genio y figura de Eduardo Capa”, catàleg de l’exposició “Colección escultórica. Eduardo Capa”, Institució Cultural El Brocense”, Càceres, 1990, pp. 13-22, 8 ils.
. “Caramuel, philosophe de théoricien baroque”, a “Routes du baroque. La contribution du baroque à la Pensée et à l’Art Européens. Communications au colloque de Queluz, 1988”, Conseil de l’Europe, Lisboa, 1990, pp. 27-28.
. “El Cardenal Lorenzana y el Arte Mexicano”, a “Relaciones Artísticas entre la Península Ibérica y América. Actas del V Simposio Hispano-Portugués de Historia del Arte, 1989”, Valladolid, 1990, pp. 43-46, 2 figs.
. “Paisaje urbano. Ciudad lineal y masonería”, a “Villa de Madrid”, any XXVIII, núm. 104, Ajuntament de Madrid, 1991, pp. 3-32, 26 ils.
. “Cartografía Militar de Plazas Fuertes y Ciudades Españolas. Siglo XVII. Planos del Archivo Militar Francés”, Institut de Conservació i Restauració de Béns Culturals, Madrid, 1991, LXXXII i 266 pp., ils. i làms.
. “La Capilla de Mosén Rubi de Bracamonte y su interpretación masónica”, a “Ars Longa”, Quaderns d’Art, Departament d’Història de l’Art, Universitat de València, 1991, núm. 2, pp. 7-14, 5 ils.
. “Paisaje urbano, ciudad lineal y masonería”, a “Ciudad y Territorio”, núm. 89, Madrid, 1991, pp. 247-269, 35 ils.
. “Origen de la litografía en España”, a “Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, núm. 73, 1991, pp. 73-77.
. “Simón García tratadista de Arquitectura”, a “Compendio de Architectura y Simetría de los Templos”, col·lecció Tratadistas castellano-leoneses-IV, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Valladolid, 1991, pp. 13-18.
. “Generación de la Ruptura. Las nuevas vanguardias”, a “Colección de Arte Contemporáneo”, Madrid, 1991, pp. 122-124.
. “El espectáculo en el reinado de Carlos III”, a “Madrid en el camino de la Historia. Segundo Centenario de la muerte de Carlos III”, Hispania Nostra, Madrid, 1991, pp. 79-82.
. “Curiosidades, ornatos y piezas sueltas”, a “El Libro de la Academia”, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, Madrid, 1991, pp. 193-202, 11 ils.
. “Antiguo Madrid”, catàleg de l’exposició “Visiones de Madrid”, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, Comunitat de Madrid, 1991, pp. 34-42.
. “El siglo de Oro andaluz”, a “Cuadernos de Historia 16”, núm. 271, Madrid, 1991, pp. 22-31.
. “El sentido de una colección”, catàleg de l’exposició “Pintura Antigua. Galería de Arte del Louvre”, Madrid, 1991, pp. 3-4.
. Pròleg al llibre d’Yves Bottineau “El Arte Barroco”, Ed. Akal, 1991.
. Pròleg al catàleg “II Concurso de Pintura Santa Lucía”, Madrid, 1991.
. “Membra Disjecta: Imágenes, apuntes y bosquejos”, catàleg de l’exposició “José Hernández”, Casa del Cordón, Caixa Municipal d’Estalvis, Burgos, 1991, i fulls solts de l'”Álbum Talismán, Cuaderno de Apuntes”, Lixnes, Madrid, 1991.
. Pròleg al llibre de Teodoro Falcón Márquez “El Palacio de San Telmo”, Edicions Gever, Sevilla, 1991.
. Pròleg al llibre de Pilar Mur Pastor “Antonio de Guezala (1889-1956)”, Museu de Belles Arts de Bilbao, Govern basc, Bilbao, 1991.
. Presentació del llibre de Yasunari Kitaura “Historia del arte de China”, Quaderns d’Art, Cátedra, 1991.
. “Fines de siècle”, a “Les Deux Eveils de l’Espagne”, coordinador Jean-Pierre Dedieu, París, 1991, pp. 25, 122 i 147-157. [Existeix la versió espanyola amb el títol “Españas”, Consell Superior d’Investigacions Científiques, Madrid, 1991].
. “Ingeniería y belleza”, a “Caminos en el Aire. Juan J. Arenas y Marcos J. Pantaleón”, Apia XXI, Santander, 1992, pp. 13-15.
. “Las artes de Sevilla del siglo XVIII”, a “Sevilla de las Luces con las Respuestas y Estados generales del catastro de Ensenada”, Comissaria de la ciutat de Sevilla per al 1992, Sevilla, 1992, pp. 41-58, 14 ils.
. “La pintura y la escultura del siglo XX. José Gutiérrez Solana. Pablo Ruiz Picasso. Juan Gris. Pablo Gargallo. Julio González Pellicer. Juan Miró. Salvador Dalí”, catàleg de l’exposició “Tesoros del arte español”, pavelló d’Espanya Expo 92, Sevilla, Electa, 1992, pp. 43-47 i 163-191, 9 figs, 7 làms.
. “Acerca del control del espacio urbano o las Ordenanzas municipales de policía, construcción y ornato de la ciudad”, al llibre de Beatriz Blasco Esquivias “Arquitectura y Urbanismo en las Ordenanzas de Teodoro de Ardemáns para Madrid”, Gerència Municipal d’Urbanisme, Ajuntament de Madrid, 1992, pp. XV-XXVIII.
. “Les cafés littéraires en Espagne (XVIII-XX siècles)”, a “La sociabilité à table. Commensalité et convivialité à travers les âges”, Publications de l’Universite de Rouen, núm. 178, CNRS, Centre National des Lettres, Rouen, 1992, pp. 293-300.
. “Semblanza de Leopoldo Rodríguez Alcalde”, a “Obra gráfica. Colección Leopoldo Rodríguez Alcalde”, Santander, 1992.
. “Arte Barroco en el Madrid de Calderón de la Barca”, Programa de la Festa Barroca, Consorci Madrid Cultural 1992, Direcció General de Teatre, Madrid, 1992, pp. 107-119, ils.
. “Ornato, pedagogía y tradición artística”, a “El dibujo. Belleza, razón, orden y artificio”, exposició Palau de Sastago (Saragossa) i Mapfre Vida (Madrid), 1992, pp. 123-126, 4 ils.
. “Miguel Hernández i les arts plàstiques”, a “Homenatge 1942-1992”, Diputació d’Alacant, 1992, pp. 7-11.
. Pròleg al llibre de Francisco García García “La llave: evolución artística y valores de representación simbólica”, Universitat de Múrcia, 1992, pp. 13-14.
. “Sueño y realidad de Madrid”, al catàleg de l’exposició “Las propuestas para un Madrid soñado: De Texeira a Castro”, Centre Cultural Conde Duque, Madrid, 1992, pp. 15-17.
. “Vida artística y retrato auténtico de Carlos Boschi, ‘Farinelli'”, a “Fiestas Reales”, Patrimoni Nacional, Madrid, 1992, pp. IX-XXIV, 10 ils.
. “Apuntes de paisajes compuestos e imágenes arquitectónicas”, introducció al “Cuaderno de notas” de Jesús María Lazkano, Bilbao, 1992.
. “Consideraciones sobre la arquitectura de Andalucía”, catàleg de l’exposició “Transformaciones. Cinco siglos de arquitectura en Andalucía”, Col·legi Oficial d’Arquitectes d’Andalusia Oriental i Andalusia Occidental, Sevilla, 1992, pp. 31-42, 13 figs.
. “El viaje artístico en el siglo XIX”, catàleg de l’exposició “Roma y el Ideal Académico. La pintura en la Real Academia Española de Roma 1873-1903”, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, Comunitat de Madrid, 1992, pp. 27-37, 2 ils.
. “Una muestra de arte actual. Colección Arte Contemporáneo”, catàleg de l’exposició “Semellanzas e contrastes visions da Arte Peninsular da ultima decada a traves de tres colecions”, Diputació de Pontevedra, Xunta de Galícia, Pontevedra, 1992, pp. 63-66, 21 làms.
. Pròleg al llibre d’Oskar Jürgens “Ciudades españolas. Su desarrollo y configuración urbanística”, Madrid, MAP, 1992, pp. X-XVIII.
. “Galicia barroca”, a “Galiza no tempo. 1991, Conferencias/Outros estudos”, Arquebisbat de Santiago, Diòcesi de Galícia, Conselleria de Cultura i Joventut, Santiago, 1992, pp. 189-199, 11 figs.
. “América en Santiago”, al catàleg de l’exposició “Santiago y América”, Monestir de Sant Martiño Pinario, Xunta de Galícia, Arquebisbat de Santiago de Compostel·la, Santiago, 1993, pp. 298-303, 9 figs.
. Catàleg “Colección el Aire. La colección de arte más viajera”, Ibèria, 73 pp., ils.
. “La leyenda de la realidad”, a “Antonio López García. Exposición antológica”, Centre d’Art Reina Sofia, Madrid, 1993, pp. 17-28.
. Discurs de contesta a “Discuros leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en la recepción pública del Excmo. Señor Don Gustavo Torner de la Fuente, el día 24 de enero”, Madrid, 1993, pp. 31-39.
. “Figuras, modelos e imágenes en los tratadistas españoles”, Alianza Forma, Madrid, 1993, 368 pp., ils.
. “Miguel Hernández y las artes plásticas”, a “III Mostra Unión Fenosa”, La Corunya, 1993, pp. 36-51.
. “Las plazas de toros de Madrid, una nueva forma de lidias”, a “Plazas de toros”, Sèrie Monografies, Ministeri d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, Direcció General per a la Vivenda i l’Arquitectura, Madrid, 1993, pp. 159-169, 12 ils.
. “Motivos de la fachada de la Real Casa de Panadería de la Plaza Mayor”, al catàleg de l’exposició “Carlos Franco”, Galeria Gamarra/Garrigues, Madrid, 1993, 31 pp., ils.
. “El retorno de Verdugo”, al catàleg de “Verdugo-Memoria de Sevilla, 1991-1993”, Sevilla, 1993.
. “La arquitectura institucional y los palacios de las diputaciones, a “El palacio provincial. Diputación de Ciudad Real”, Ciudad Real, 1993, pp. 45-65, ils.
. “Filippo Juvarra e la grande architettura borbonica in Spagna”, a “Filippo Juvarra. Architetto delle capitali da Torino a Madrid 1714-1736”, Turí, Fabbri Editori, 1995.
. “El Escorial y el arte español del siglo XX”, a “Literatura e imagen en El Escorial. Actas del Simposium”, Madrid, San Lorenzo d’El Escorial, 1996.
. “Arte y aeropuertos”, a “Aena. Arte”, núm. 3, Madrid, 1997, pp. 60-67.
. “Don Carlos, ingeniero y humanista”, a “Carlos Fernández Casado”, Fundació Esteyco, Madrid, 1997, pp. 10-11.
. “Libros de ingenieros y libros de ingenieros”, a “O.P. Revista del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports”, núm. 41, Barcelona, 1997, pp. 30-33.
. “Utopia e realidade: as Novas Povoaçoes en Espanha entre os séculos XVI e XVIII e a Planta Ortogonal”, a “Lisboa Iluminista e o seu Tempo”, Universitat Autònoma de Lisboa, 1997, pp. 195-209.
. “Pintura de caballete y sentimiento nacional”, a “A colección Andrés Blaisten. Pintura moderna en México”, Pontevedra, 1997, pp. 31-46.
. “El siglo XVI, un monumento estelar de la cultura y el arte”, al catàleg de l’exposició “Segovia en el siglo XV. Arias Dávila: Obispo y mecenas”, Segòvia, 1997, pp. 7-9.
. “Soto y Carboneras”, al catàleg de l’exposició “Jesús Soto”, Centre Cultural del Conde Duque, Madrid, 1998, pp. 35-38.
. “La arquitectura barroca en Galicia”, a “Capilla del Cristo de Burgos. Catedral de Santiago de Compostela. Obras maestras restauradas”, Fundació Argentaria, Madrid, 1998, pp. 11-14.
. “Virgilio Rabaglio: Arquitecto de la Reina viuda Doña Isabel de Farnesio y del Infante Cardenal Don Luis Antonio de Borbón”, a “Arquitecturas y Ornamentos Barrocos. Los Rabaglio y el arte cortesano del siglo XVIII en Madrid”, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Ferran, Madrid, 1998, pp. 13-37.
. “Luis Díez del Corral y la Historia del Arte”, a “Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, núm. 86, 1998, pp. 51-52.
. “In memoriam. María Elena Gómez Moreno”, a “Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando”, núm. 86, 1998, pp. 27-28.
. “La Puerta del Sol, corazón y ‘cogollo’ de Madrid”, a “La Real Casa de Correos 1756/1998. Sede de la Presidencia de la Comunidad de Madrid”, Comunitat de Madrid, 1998, pp. 16, 63, 157, 276.
. “La Toison d’or en Espagne depuis le XVIIIe siècle”, a “La Toison d’or. Un mythe européen”, Chateaux de Malbrouck a Mandereu, Moselle, Editions Somogy, París, 1998, pp. 93-99.
. “Filippo Juvarra e la grande architettura borbonica in Spagna”, a “Filippo Juvarra e l’architettura europea”, Electa, Nàpols, 1998, pp. 17-33.
. Prefaci al llibre de Jordi Oliveras Samitier “Nuevas poblaciones en la España de la Ilustración”, Fundació Caixa d’Arquitectes, Barcelona, 1998, pp. 6-7.
. Pròleg al llibre de José Miguel Morales Folguera “Tunja. Atenas del Renacimiento en el Nuevo Reino de Granada”, Universitat, Màlaga, 1998.
. “Juan Caramuel de Lobkowitz, Paradigm of the Baroque Period”, a “1648 Ward and Peace in Europe”, Essay volume II, Art and Culture, Munic, 1998.
. “La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y su colección artística”, a “La Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y su museo”, Fundació Airtel Móvil, Madrid, 1998.

ARTICLES A ENCICLOPÈDIES
. “Grand Larouse Encyclopédique”. ‘Arte en España y Portugal’. París, 1959.
. “La Catholic youth Encyclopedia”. ‘Arte español’. Nova York, 1962.
. “Enciclopedia de Orientación Bibliográfica”. Madrid, 1965.
. “Enciclopedia Pala”. ‘Arquitectura española’. ‘Arte en México’. ‘Urbanismo en México’. Barcelona, 1969.
. “Encyclopaedia Universalia”. ‘Murillo, Ribera y Zurbarán’. ‘Eugenio d’Ors crítico de arte’. París, 1970-1971; 2a edició 1985.
. “Enciclopedia del Istituto di Science e Arti”. ‘Arquitectura plateresca’. ‘Arte barroco en España’. Roma, Ed. Fratelli Fabbri, Ed. Milà, 1970.

CINTA MAGNETOFÒNICA
. “Los conventos de monjas en Latinoamérica”, editat pel Departament d’Antropologia i Etnologia d’Amèrica de la Universitat Complutense de Madrid, 1983.

COL·LABORACIONS A PUBLICACIONS DIÀRIES
Durant diferents etapes col·laborà assíduament amb articles de crítica artística a:
. “La Noche”, Santiago de Compostel·la.
. “El Correo de Andalucía”, Sevilla.
. “Informaciones”, Madrid.
. “El País”, Madrid.
. “ABC”, Madrid.
A “La Noche” i a altres revistes gallegues hi col·laborà quan era jove amb articles signats amb el pseudònim Andrés de Cernadas.

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.