Skip to content Skip to footer

Terrassa, 23.03.1958.

Formació acadèmica
1976-1980 Estudis de Dret a la Universitat Autònoma de Barcelona
1980-1983 Estudis de Música Antiga i fagot a l’Schola Cantorum de Basilea i a la Musik Akademie Basel (Suïssa)
1995 Professor superior de fagot al Conservatori Superior de Barcelona
1996 Finalització dels cursos de Doctorat a la UAB
2009 Doctor en Musicologia per la UAB

Situació professional actual
Director general de l’Escola Superior de Música de Catalunya, ESMUC

Trajectòria docent principal
1984-2008 Professor de flauta de bec i fagot del Conservatori de Música de Badalona
1991-2001 Professor de fagot del Conservatori de Música de Terrassa
2001-2008 Cap del Departament de Música Antiga de l’ESMUC
2001-2008 Professor de fagot històric de l’ESMUC
2008-2011 Director Acadèmic de l’ESMUC
2011-2018 Director General de l’ESMUC
2004-2017 Professor de metodologies de la investigació, organologia i fagot històric a l’Schola Cantorum de Basilea (Suïssa)

Altres activitats docents
1989-2018 Professor en el Curso Internacional de Música Antigua de Daroca. Institución Fernando el Católico
1991-2004 Professor als cursos de Música Antiga de la Generalitat de Catalunya a Poblet, La Seu d’Urgell i Sant Feliu de Guíxols
1994-2004 Professor al Curso Internacional de Música Antigua organitzat per la Fundació La Caixa a Cadis, Castelló, Valladolid, Tenerife…
2005-2014 Professor en els cursos d’Interpretación Histórica Manuel de Falla. Universidad de Granada-Festival Manuel de Falla
2008 Professor en el Curso sobre Didáctica de la Interpretación Histórica. Aula de Música de la Universidad de Alcalá
1993-1999 Professor de fagot a la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC)
2011-2018 Director del màster universitari “Musicologia i Interpretació de la Música Antiga” (UAB/ESMUC)
També ha estat professor de fagot modern del curs internacional de Cervera-Bellpuig, i d’organologia, fagot històric i metodologia a la Universidad Menéndez Pelayo de Santander, a la Universidad de las Artes de México (UNAM) i a la Universidad de Salamanca

Activitat investigadora
Des de 1995 Membre de la Societat Catalana de Musicologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC)
Des de 2008 Membre del Consell Científic del Museu de la Música de Barcelona
Des de 2008 Membre del grup consolidat de recerca de l’ESMUC
2014-2017 Membre de la comissió d’experts en el patrimoni musical català del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya
2011-2014 Projectes d’I+D finançats en convocatòries públiques. “Música en España en la Edad Moderna: composición, recepción e interpretación”. Universidad de La Rioja

Publicacions
Josep Borràs i Antonio Ezquerro, “Chirimías en Calatayud: principio y final de un proceso constructivo” a “Revista de Musicología”, XXII/2 (1999)
Josep Borràs, “Constructors d’intruments de vent-fusta a Barcelona, entre 1742 i 1826” (2001), Revista Catalana de Musicologia, I
Josep Borràs i altres, “Barcelona 1700. Dansa i música: la construcció d’instruments de vent i els orgues” (2009), Institut de Cultura de Barcelona, Museu de Barcelona
Josep Borràs, “El baixó a la Península Ibèrica” (tesi doctoral), UAB, 2009
Josep Borràs i altres, “La música en el Diario de Barcelona entre 1792 i 1850”. Editorial Calambur (en premsa)

Participació a congressos
10-20 de maig de 2013. Congrés Tomás Luis de Victoria Itàlia-Espanya. Fundació Cini-Venecia. Seminari: “The role of wind instruments in Victoria’s context”
Novembre de 2016. “The other voices: The roule of wind instruments in Victoria’s polifony”. Congrés dedicat a Cervantes. Universitat de Pensilvània. Kislak Center
Maig de 2018. “El bajón hispano: aspectos organológicos, musicales e históricos”. Primera càtedra d’organologia de la UNAM de Mèxic i de l’Escola de Restauració.

Tesis doctorals dirigides
“The Proud Bassoon. Character in 19 century bassoon” (codirector). Doctorand: Aurea Domínguez. Universitat d’Helsinki, 2013
“El so esclatant. Una aproximació al repertori i als usos de la trompeta a Catalunya al primer quart del segle XVIII”. Doctorant: Carles Herruz. UAB, 2016
“Une flûte de Cristal. Les flautes de vidre de Claude Laurent (1774-1849)”. Doctorant: Montserrat Gascón Castillo. UAB, 2017
Participació en el tribunal de 21 tesis doctorals

Activitat musical com a intèrpret
Grups estables
1985-1995 Barcelona Consort
1985-2001 Orquestra de Cambra del Teatre Lliure dirigida per Josep Pons
1987-2018 Hesperion XX i Le Concert des Nations dirigits per Jordi Savall
1995-2008 Ensemble Zefiro dirigit per Alfredo Bernardini

Col·laboracions puntuals i com a solista
Orquestra Ciutat de Barcelona (A. Ros Marbà / S. Mas)
Concentus Musicus Wien (N. Harnoncourt)
Clemencic Consort
Zurich Chamber Orquestre
Escolania de Montserrat (I. Segarra / J. A. Piqué
The English Concert (Trevor Pinnock)
La Chapelle Royale (F. Herrewegue)
El Concierto Español (E. Moreno)
Los Ministriles de Marcias

Actualment col·labora amb l’organista Javier Artigas

Premis i distincions
Premi Midiem de Cannes de 1994 al millor disc de música barroca amb solista: Vivaldi Concertos for Oboe&Basson
Estrena a Barcelona del concert per a fagot i orquestra de Joan Guinjoan amb l’orquestra del Teatre Lliure
Estrena en època contemporània el concert per a dos fagots de Carles Bagué amb l’orquestra 1750
Primera estrena i enregistrament amb instruments històrics del concert per a fagot d’Anselm Viola amb l’orquestra Musica Aeterna de Bratislava
Col·laboració en més de 100 enregistraments discogràfics per a segells com Harmonia Mundi, Sony, Auvidis Astree, Alia Vox, Glossa, etc.
Elegit acadèmic de número de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi el 17 de febrer de 2021, acceptant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics Cèsar Calmell i Piguillem, Edmon Colomer i Soler, Mireia Freixa i Serra, Albert Guinovart i Mingacho, i Josep Muntañola i Thornberg

Idiomes: Català, castellà, anglès, francès, alemany i italià

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.