Manresa (Barcelona), 4 de març de 1929 – Barcelona, 18 de gener de 2021.
Estudià Ciències Químiques a la Universitat de Barcelona, i música amb Cristòfor Taltabull. Des del començament de la seva carrera de compositor dedicà un esforç important a la promoció i la difusió de la nova música: el 1952 s’integrà al “Cercle Manuel de Falla”, el 1960 fou un dels fundadors de “Música Oberta” al si del “Club 49”, el 1969 del “Conjunt Català de Música Contemporània”, el 1973 del “Laboratori de Música Electroacústica Phonos”, el 1976 del “Grup Instrumental Català” i el 1987 d'”Amics de la Música de Barcelona”. Formà part de la Comissió coordinadora de l’àmbit de música del “Congrés de Cultura Catalana” (1976-1977) i va ser president de l'”Associació Catalana de Compositors” (1977-1979).
Participà en qualitat de docent als “Internationale Ferienkurse für Neue Musik” a Darmstadt, als “Cursos Latinoamericanos de Música Contemporánea” al Brasil i a les “Jornades Internacionals de Nova Música”” a Sitges, de les quals en fou l’organitzador.
Fou membre de la Comissió Delegada del Patronat de la “Fundació Joan Miró”; de la Junta rectora del “Consorci de l’Auditori” i del consell d’administració de l'”Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya”; membre del Patronat de la Fundació Brossa; membre del Consell Assessor de l’Escola Superior de Música de Catalunya; i president de la “Fundació Phonos”.
Premi Nacional de Música de la Generalitat de Catalunya l’any 2000. Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya el 2006. Medalla d’Honor de l’Ajuntament de Barcelona l’any 2007.
El 16 de gener de 2002 fou elegit acadèmic de número de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi per la secció de música, aprovant així la proposta en el seu dia presentada pels acadèmics de número Francesc Bonastre i Bertran, Josep M. Fargas i Falp, Joan Guinjoan i Gispert, i Cecília Colien Honegger. Ingressà llegint el seu discurs “Reflexions a l’entorn de l’expressió, del llenguatge musical i de la meva música” el dia 18 de desembre de 2002.
OBRA:
MÚSICA D’ESCENA
. “El ganxo” (1959), òpera de cambra (llibret: J. Brossa).
. “Satana” (1960), acció musical (acció: J. Brossa).
. “Roba i ossos” (1961), ballet (llibret: J. Brossa).
. “Petit diumenge” (1962), ballet (llibret: J. Brossa).
. “Vegetació submergida” (1962), ballet (llibret: J. Brossa).
. “Concert per a representar” (1964), acció musical (acció: J. Brossa), 6 actors, 6 instruments.
. “Suite bufa” (1966), acció musical (acció: J. Brossa), pianista, cantatriu, ballarina.
. “L’armari en el mar” (1978), acció musical (acció: J. Brossa), cantatriu, 2 strips, 2 actors i 11 instruments.
. “Piano xòfer” (1984), acció musical (acció i text: Perejaume), soprano, 5 pianistes.
. “Cap de mirar” (1991), òpera en tres actes (llibret: J. Brossa).
. “Acció musical per a Joan Miró” (1993), acció musical (text: J. Brossa), mezzo-soprano, recitador, il·lusionista i 9 instruments.
. “1714” (2003), 2 escenes d’òpera (llibret: Albert Mestres).
ORQUESTRA
. “Antiodes” (1964), orquestra simfònica.
. “Doble Concert” (1970), ones Martenot, percussió i orquestra simfònica.
. “L’estro aleatorio”, sis concerts per a solistes i orquestra: Violí i orquestra (1973); Guitarra i orquestra (1975); Màquina d’escriure i orquestra (1975); Piano i orquestra (1976); Percussió i orquestra (1977); Grup instrumental i orquestra (1978).
. “Concertino” (1977), piano, percussió i cordes.
. “Simfonia II en fa” (1992), orquestra simfònica.
. “La realitat lliure” (1993), orquestra simfònica.
. “Paisatges virtuals” (1994), orquestra simfònica.
. “Branca de branques” (1997), orquestra simfònica.
. “El Carnaval del Liceu” (1997), orquestra simfònica.
. “Toc per a Joan Brossa” (1999), orquestra simfònica.
. “Simfonia III en do menor” (2000), orquestra simfònica.
. “Simfonia IV (2001), orquestra simfònica.
. “Dolça Bruna” (2001), complanta, cordes.
. “Simfonia V” (2002), orquestra simfònica.
. “Simfonia VI” (2003), orquestra simfònica.
. “Sonades d’arreu” (2003), guitarra i orquestra de corda.
CONJUNTS INSTRUMENTALS
. “Triade per a Joan Miró” (1961).
. “Música de cambra núm. 1”, 5 instruments.
. “Música de cambra núm. 2”, 9 instruments.
. “Tres moviments per a orquesta de cambra”, 14 instruments.
. “Conversa” (1965) (text: J. Brossa), 12 instruments.
. “Engidus”, 9 instruments.
. “Ibèmia” (1969), 13 instruments.
. “Quadre” (1969), 9 instruments.
. “Homenatge a Joan Prats” (1972), 16 instruments, 6 actors i controls electroacústics.
. “Homenatge a Robert Gerhard” (1976), piano obligat i 9 instruments ad libitum.
. “Complanta per Xile” (1983), 8 instruments.
. “Suite de l’armari en el mar” (1991), 12 instruments.
. “Clap de lluna” (1995), 14 instruments.
MÚSICA DE CAMBRA
. “Invenció mòbil I” (1961), flauta, clarinet i piano.
. “Invenció mòbil III” (1961), 2 violins, viola i violoncel.
. “Quartet de Catroc” (1962), 2 violins, viola i violoncel.
. “Tres peces per a violoncel i piano” (1962), violoncel i piano.
. “Divertimento ‘La Ricarda'” (1962), flauta, clarinet i contrabaix.
. “Tramesa a Tàpies” (1962), violí, viola, percussió.
. “Duo para Manolo” (1964), clarinet i piano.
. “Trio” (1968), violí, viola, violoncel.
. “Micos i papallones” (1970), guitarra i percussió.
. “Xac” (1972), 6 percussions.
. “Trio. Homenatge a Schumann” (1974), violí, violoncel i piano.
. “Espai sonor” (1976), viola, percussió i cinta.
. “Trio” (1977), clarinet, violí i piano.
. “Magòria” (1979), flauta, clarinet, guitarra, piano, percussió, violí, violoncel.
. “Espai sonor V-B” (1981), clarinet, percussió i cinta.
. “Vara per quatre” (1982), piano a 8 mans.
. “Concert equinoccial” (1983), 1 percussió solista i 4 percussions.
. “Concert d’estiu” (1984), flauta, 2 percussions i cinta.
. “Sonades de la calor del foc” (1984), flauta, clarinet, trompa, piano, violí, viola, violoncel.
. “Quintet de la nit i del dia” (1991), 5 clarinets.
. “Fet per fer” (1991), flauta, clarinet, clarinet baix, trompa, trombó, percussió i contrabaix.
. “Vara per dos” (1992), piano a 4 mans.
. “Sonades de la nit de vidre” (1992), percussió i piano.
. “Sonades dels vells proverbis” (1993), flauta, clarinet, guitarra, arpa, contrabaix i ordinador.
. “De trast en trast” (1993), flauta i guitarra.
. “Catorze duets per a instruments de vent” (1994).
. “Satàlia” (1994), flauta, oboè, clarinet, trompa i fagot.
. “Sonades de besllum” (1994), 2 pianos.
. “Sonades del vell record nou” (1995), 2 trompetes, trompa, trombó, tuba.
. “Cap cop” (1995), flauta, violí, viola i violoncel.
. “Nocturnal” (1997), flauta, clarinet i piano.
. “Espai enllà” (1997), flauta de bec tenor, vibràfon/marimba.
. “Bagatel·les” (1997), flauta, guitarra i violoncel.
. “Cap entre parèntesi” (1997), 4 flautes de bec.
. “Sonades de sentir campanes” (1997), violí i piano.
. “Albada esberlada” (1998), flauta i piano.
. “Xoll virolat” (1998), clarinet i piano.
. “Sis duets de violí” (1999), 2 violins.
. “La sal de casa” (1999), 2 saxofons.
. “Baràlia” (2000), 4 percussions.
. “Sonades de l’hora foscant” (2000), 4 flautes travesseres.
. “Paraselene” (2000), guitarra i acordió.
. “Toc vessat” (2000), piano a 4 mans.
. “Firmament submergit” (2001), clarinet, saxofon alto, piano, violí i violoncel.
. “Lletra de lluna” (2001), saxofon i guitarra.
. “Mirall de llum” (2002), flauta i saxofon soprano.
. “Roc rebregat” (2002), piano a 4 mans.
PER A UN INSTRUMENT SOL
. “Sonata per a piano” (1957), piano.
. “Sonata per a orgue” (1960), orgue.
. “Cop de poma” (1961) (col·laboració amb Joan Miró, Antoni Tàpies, Moisès Villèlia i Joan Brossa), piano.
. “Soliloqui” (1963), flauta.
. “Tres cànons en homenatge a Galileu” (1965), piano i tres magnetòfons: Versió per a percussió i tres magnetòfons;
Versió per a guitarra elèctrica i tres magnetòfons; Versió per a ones Martenot i tres magnetòfons.
. “Preludi” (1968), guitarra.
. “Tres peces per a guitarra” (1979), guitarra.
. “Sonades sobre fons negre” (1982), piano.
. “Suite Bechtold” (1994), piano.
. “Vol d’ocell davant el sol” (1994), clarinet.
. “SOS” (1995), guitarra.
. “Muntanyí” (1995), piano.
. “Sonades a trenc d’alba” (1996), corno di bassetto.
. “Parracs” (1996), orgue Llauradó-Fischer.
. “Promptuari del dir” (1996), 18 peces per a piano.
. “Llera de banús” (1997), guitarra.
. “Sonades entre volves” (1997), flauta de bec.
. “A tomb de dau” (1998), piano.
. “Batalàia” (1998), piano.
. “Sebel·lia” (1998), violoncel.
. “Viarany” (1999), piano.
. “Solsticial” (1999), orgue.
. “Carènia” (2001), piano.
. “Sonades en blanc” (2001), piano.
. “Suite del maletí” (2001), piano.
. “Suite del tamboret” (2001), piano.
. “A l’ombra del llamp” (2002), clarinet.
. “Sonades al descobert” (2002), piano.
MÚSICA VOCAL
. “Epitafios” (1958) (text: J.R. Jiménez), mezzo-soprano, arpa, celesta i cordes.
. “Cançons de bressol” (1959) (text: J. Brossa), mezzo-soprano i piano.
. “Invenció mòbil II” (1961), soprano, trompeta i guitarra.
. “Tríptic Carnavalesc” (1966) (text: J. Brossa), soprano, cor i 7 instruments.
. “Música per a Anna” (1967), soprano i quartet de corda.
. “Poemma” (1969), soprano i piano.
. “Song for Jane” (1973), soprano i cinta.
. “Na Hale el ir Shalem” (1975) (text: Israel Najarra), cor i orquestra simfònica.
. “Sextina del vell combat nou” (1979) (text: J. Brossa), mezzo-soprano i guitarra.
. “Canviera” (1982) (text: J. Brossa), cor mixte.
. “First time” (1990) (text: J.M. Mestres Quadreny), mezzo-soprano i 6 instruments.
. “L’or del mar” (1990) (text: J.M. Mestres Quadreny), cor mixte.
. “Garlanda esquinçada” (1992) (text: J.M. Mestres Quadreny), mezzo-soprano i percussió.
. “Cant a Maria Aurèlia” (1992) (text: M.A. Capmany), cor i orquestra simfònica.
. “Tres fragments de la suite bufa” (1996), soprano i 2 pianos.
. “Els perfums” (1997) (text: Albert Mestres), soprano i piano.
. “Mínimes” (1999) (text: Albert Mestres), soprano i contrabaix.
. “Tres poemes d’amor i dos paisatges” (2000) (text: Albert Mestres), recitador i flauta de bec.
. “Excursió col·lectiva de cinc dies” (1961-revisió 2001) (text: Joan Brossa), mezzo-soprano, cor i instruments.
. “Gotes de rosada sobre música” (2001), soprano i 5 instruments.
. “Natura morta” (2001) (text: Albert Mestres), soprano, flauta i recitador.
MISCEL·LÀNIA
. “Peça per a serra mecànica” (1964), electroacústica.
. “Frígolo – frigolà” (1969), música d’ambientació. Durada ad libitum.
. “Variacions essencials” (1970), música visual.
. “Aronada” (1971), música d’ambientació. Durada ad libitum.
. “Self-service” (1973), instruments de percussió i flautes de bec tocats pel públic.
. “El teler de Teresa Codina” (1973), electroacústica.
. “Tocatina” (1975), peça per a ampolles d’anís.
. “Variacions sobre un tema de Haydn” (1979) (col·laboració amb Perejaume).
.”Quina” (1979), electroacústica.
. “Sèrie Cave-canis” (1996), música visual.
. “Concert de Vilafranca” (1998), gralles i instruments de percussió tocats pel públic.
. “UTA” (2000), música visual, amb gravats de Fusako Yasuda, Lluís Pessa i Dorota Zbikowska.
. “Cançoner” (2001), música visual sobre poemes de Joan Brossa.
. “Cranc-cranc” (2001) (col·laboració amb Antoni Tàpies).
. “Paradís” (2003), electroacústica.
LLIBRES
. “Tot recordant amics”, Arola Editors, 2007.