Skip to content Skip to footer

El Pare Etern

Carracci, Annibale (Bolonia, 1560 - Roma, 1609)

Procedència: capella Juan Enríquez Herrera, a San Giacomo degli Spagnuoli de Roma. Conjunt desmuntat i repartit entre l’Acadèmia i el Museo del Prado de Madrid.
Data ingrés: 9 d’agost de 1851, per donació de la reina Isabel II a l’Acadèmia, si bé no hi entrà físicament fins al març de 1852 per problemes amb la duana.
Restauracions: restaurat al taller de restauració del MNAC el 2003.
Documentació: Arxiu RACBASJ, Esborranys i Acta junta general del 31 d’agost de 1851.
Exposicions: Pamplona-Vitoria-Bilbao-Madrid, RACBASJ. Exposición antológica de pintura, 2000, núm. 4.
Bibliografia: FÉLIBIEN, 3ª part, p. 273; ARAUJO 1875, p. 156-157; GUIA 1915, p. 18; GUIA 1930, p. 69; Acta Acadèmia 1934, p. 12; CAT. MAC 1936, p. 164, núm. 26; TORMO 1942, vol. I, p. 63-64; GUIA 1954, p. 50; MARÈS 1964, p. 187; MALAFARINA 1976, p. 125-126 (reprod.); CAT. EXPO. RENAIXEMENT I BARROC, p. 87; CAT. EXPO. ACADÈMIA 2000, núm. 4, p. 50 i 51 (reprod.); EXPOSICIÓ ACADÈMIA 2000, p. 68 (reprod.); CAT. EXPO. SOLÀ 2009, p. 101 (reprod.).
CATÀLEGS 1866, 1867 i c. 1872, núm. 48; CATÀLEG 1999, p. 34 i 120 (reprod.).
Fotografia: 130420 (Arxiu Fotogràfic de Museus).
Observacions: Carracci traçà el conjunt dels frescos de la Capella Juan Enríquez Herrera, de l’església de San Giacomo degli Spagnuoli, de Roma, del qual procedeix la present peça, i en l’execució fou auxiliat pels seus deixebles Francesco Albani, Il Domenichino, Sisto Badalocchio i Giovanni Lanfranco. El conjunt va ser desmontat i repartit entre l’Acadèmia y el Museo del Prado de Madrid. L’obra ingresà el 9 d’agost de 1851, per donació de la reina Isabel II a l’Acadèmia, si bé no hi entrà físicament fins al març de 1852 per problemes amb la duana. Per estar al cupulino és probable que aquesta obra fos la primera que es realitzara de tots els frecos del conjunt, del que es podria deduir que Annibale encara estiguès en condicions de pintar-la sense col·laboració. Alguns dels dibuixos preparatoris per aquest treball es conserven a les col·leccions del Windsor Castle, del Musée du Louvre, del Fogg Art Museum de Cambridge y del Nationalmuseum d’Estocolm. Dipositat al MNAC des de l’any 1906 (inv. 24282).

REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS © 2024. ALL RIGHTS RESERVED.