Procedència: Museu de l’antiga Junta de Comerç. Ha de formar part de la compra que Pasqual-Pere Moles va fer el 1796 a Joan Petit, de divuit pintures procedents de Francisco Bayeu. Museu de l’antiga Junta de Comerç.
Restauracions: el 1863 fou netejat i envernissat per Miguel Aragon (considerat com a Juncosa), i L. M. Lagarde va arreglar i daurar el marc.
Exposicions: Barcelona, Exposición de retratos y dibujos antiguos y modernos, 1910, sala II, núm. 39; Exposició “Mirades del barroc. Panorama de l’art català dels segles XVII i XVIII”, Museu Comarcal de Manresa (del 13 d’abril al 25 de juny de 2000).
Documentació: Arxiu RACBASJ, capsa 261 (rebuts restauracions).
Bibliografia: ARAUJO 1875, p. 158 (com a Joaquim Juncosa); FONTANALS DEL CASTILLO 1879 (reprod. en una estampa); GUDIOL MOSSÈN (ho diu Triadó); CAT. EXPO. BARCELONA 1910, p. 18; GUIA 1915, p. 20; FURIÓ 1925, p. 25; GUIA 193 p. 62; CAT. MAC 1936, p. 198, núm. 10; GUDIOL/ALCOLEA/CIRLOT, p. 180; Rafael BENET, “La pintura del segle XVIII”, a L’ART CATALÀ 1958-1961, vol. II, p. 98; TRIADÓ 1984, p. 63 (reprod.); SUBIRANA, p. 315; CALVO 1994, p. 1 (reprod.); CALVO 1996, p. 9 (reprod.); CALVO 1998, tom 2, p. 320.
CATÀLEG 1837, Gal. núm. 16 (?); CATÀLEG 1847, núm. 113; INVENTARI 1851, núm. 113; CATÀLEGS 1866, 1867 i c. 1872, núm. 41; CATÀLEG 1999, p. 29 i 154 (reprod.); La Ilustració Catalana, any II, núm. 40, 10-08-1881 (reprod.).
Fotografia: 136284 (Arxiu Fotogràfic MNAC).
Observacions: ha estat atribuït gairebé sempre a Fra Joaquim Juncosa Domadel, però els últims estudis sobre Bayeu, realitzats per José Ignacio Calvo Ruata com a tesi doctoral, asseguren que es tracta d’un autoretrat de Fra Manuel. La confusió s’explica pel fet que ambdós pintors eren frares cartoixans. Al Museu de Vilafranca del Penedès hi ha un altre retrat molt semblant a aquest, tant que sembla un fragment del de l’Acadèmia.
Obra dipositada al Museu Provincial de Barcelona el 1902, d’on passà als Museus d’Art de Barcelona el 1906 amb el número d’inventari 24271; avui és al MNAC.