Retrat al·legòric amb la reina Isabel II nena
Ferran i Satayol, Antoni (atribuït) [Barcelona, 1786 - 1857]
Tècnica: Oli sobre tela
Dimensions: 191 x 127 cm (amb marc: 210 x 145 cm)
Data: c. 1833
Classificació genèrica: Pintura
Inventari general: 5950
Ubicació: Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi
Observacions:
Inscripcions: A l’ang. inf. dret, en vermell: “10027”; en cartel•la metàl•lica enganxada a la part inf. central del marc: “Nº 8 ANONIMO (PRIMERA MITAD DEL SIGLO XIX)/ALEGORIA DEL REINADO DE ISABEL II”; en etiqueta enganxada a la part inf. esquerra del marc, a tinta: “1968 341”; al lateral dret del marc, a llapis: “10027”; en etiqueta enganxada a la part superior del bastidor, a tinta: “NUMERO INVENTARIO/AÑO 1962-341/MUSEO MILITAR”; en etiqueta impresa enganxada a la part inferior del bastidor: “10027”; a la part dreta central del dors del marc, a tinta: “1962/341”. Procedència: Museu de l’antiga Junta de Comerç (presidència de la sala de juntes de la Junta de Comerç) (?). Data ingrés: a. 1837. Documentació: Arxiu familiar, Relació dels mèrits i serveis d’Antoni Ferran i Satayol (desembre 1849); Arxiu RACBASJ, documentació quadres Museu. Bibliografia: BORDAS 1837, p. 33 (?); CATÀLEG 1847 i 1851, núm. 268 (?); CATÀLEG 1999, p. 337 (?). Observacions: el quadre és probablement una al•legoria del bon govern de la recent inaugurada monarquia d’Isabel II. Al centre de la composició es representa a la reina nena ocupant la part superior de l’obra. La corona està col•locada sobre dos volums de Las 7 Partidas d’Alfons X el Savi. A la part inferior presenta dues figures al•legòriques: ocupant l’ang. inf. esq. l’al•legoria de la Justícia, figura femenina amb diadema (corona), espasa apuntant al terra i compàs (podria ser també al·legoria de la Junta de Comerç), amb un lleó als peus; a la part dreta, sembla estar representada Minerva, deessa de la saviesa, la raó i la guerra, amb l’escut ovalat (anomenat escut petit) quarterat de Castella i Lleó amb les lisses al centre, model simplificat de l’emblema oficial de l’Estat espanyol al segle XIX (fins l’any 1868), amb un gos als seus peus, simbolitzant la fidelitat. Encara que era un fet desconegut per a l’Acadèmia (de fet al Catàleg de 1999 apareix al llistat d’obres presumiblement perdudes), la peça es trobava al Museu Militar de Montjuïc (inv. 1962-341) des del 5 de juny de 1962, com a data oficial, encara que no sabem quan va sortir de l’Acadèmia ni com va arribar al MMM, si bé probablement va ser-hi a través d’un dipòsit als Museus d’Art de Barcelona. Tornà a l’Acadèmia el 10 de febrer de 2010, arran del desmuntatge del Museu Militar de Montjuic. Hi ha dubtes si aquest quadre és el que es menciona a BORDAS 1837, on es parla de què el saló de sessions de la Junta de Comerç, al primer pis de Llotja, estava presidit pel “retrato de doña Isabel IIª, bajo un magnífico dosel de terciopelo”, dossel que encara es conserva però amb el retrat d’Alfons XIII. De fet no hi ha notícies d’on es conserva el retrat de la reina que estava en aquesta sala, mentre que el de l’Acadèmia té unes mides que bé podrien adaptar-se al tamany del dosel. A més, entre la documentació sobre quadres recollida a l’Arxiu de l’Acadèmia, hi ha un grup de fitxes d’algunes obres, tipus inventari, entre les quals s’hi troba la que diu: “370./Retrato de la reyna Dª Isabel 2ª/en la infancia-cuerpo entero/A. Ferran/Alto-met. 2,30/ancho-1,90” (a tinta); “268” (a llapis, a l’ang. sup. dret. Núm. del catàleg de 1847 i 1851), que es podria referir a aquest quadre, malgrat la diferència de mides. Aquestes fitxes semblen estar escrites amb lletra de Rodríguez Codolà, secretari de l’Acadèmia des de 1903, encara que des de 1897 va exercir com a secretari en funcions. Desconeixem per què aquesta obra no es va recollir al catàleg de 1867; si veritablement és la pintura que va estar presidint la sala de juntes de la Junta de Comerç, potser en aquesta data encara hi fos.
Consultar bibliografia general


Avís Legal Contacte amb l'Acadèmia Cercar Facebook